Fredrik provar en färgstark klänning i ikonen Jean Paul Gaultiers showroom.
Fredrik provar en färgstark klänning i ikonen Jean Paul Gaultiers showroom. Foto: Ea Czyz / Ea Czyz

Fredrik Robertsson om dyra haute couture-intresset: ”Gillar allt som är extremt”

Förra året fångade han medias uppmärksamhet med sina looks på couture-veckan i Paris – i år satt han front row. Vi pratar könsöverskridande mode och textilkonst med modeprofilen Fredrik Robertsson.

När Fredrik Robertsson gick på sin första couture-visning för sex år sedan hade han ingen aning om att det var början på en stor passion som skulle öppna dörrar till en helt ny värld. I dag är han en kändis i couture-kretsar, vilket har gett honom möjligheten att uppleva textilkonsten på nära håll och klä sig i de mest spektakulära plaggen från kända designers på visningarna.  

Hur upptäckte du couture?
– Jag gjorde en boklansering för Cameron Silver i Stockholm, det var han som startade hela vintagetrenden när den blev populär på röda mattan under slutet av 90-talet. Som tack för hjälpen tog han med mig på couture-veckan i Paris. Han visste att jag tyckte om kläder och sa att han ville visa mig riktigt mode. Väl där introducerade han mig för alla designers, gav mig information om de olika modehusen och tog med mig på visningar. Efter det började jag bli inbjuden.  

Fredrik bär en svart- och vitmönstrad jacka designad av Iris van Herpen. Solglasögonen kommer från Anna-Karin Karlsson. Foto: Ea Czyz / Ea Czyz

Vad var det du fastnade för?
– Det är något väldigt unikt med att ha en hobby och ett stort intresse som man får möjligheten att uppleva den absolut högsta formen av. Att få träffa genierna bakom de olika plaggen, oavsett om det är huvudsömmerskor vid Chanels ateljé eller Jean Paul Gaultier själv. Sedan finns det något väldigt speciellt med alla de här människorna som viger hela sina liv åt textilkonsten, couture är en helt fantastisk konstform. Det finns kvinnor som har jobbat i 60 år med att bara brodera en viss typ av spets – ingen lär sig den typen av hantverk i dag. 

Det finns kvinnor som har jobbat i 60 år med att bara brodera en viss typ av spets – ingen lär sig den typen av hantverk i dag.

Vem är din favoritdesigner?
– Jag skulle nog säga Jean Paul Gaultier, för att han har en otrolig kunskap, men också för att hela hans designestetik tilltalar mig. För att han blandar maskulint med feminint, att han klär män i korsett och högklackade skor, och på grund av allt det ikoniska han gjorde med bland andra Madonna på 90-talet. Det finns så mycket som han var först med och som han har satt på kartan. Han är till exempel den enda designern som gör couture för män.

Fredrik Robertsson om haute couturen i Paris

Du har nyligen varit på couture-visningarna i Paris, hur skulle du beskriva den upplevelsen?

– Det som folk pratade mest om var att Jean Paul Gaultier lägger av. Han hade abonnerat en stor teater med en enorm produktion. Annars var det mesta samma som alla andra år – man får uppleva fantastiska kreationer på nära håll och otroligt förmögna kvinnor shoppar för extremt mycket pengar. 

– Det senaste året har jag åkt tillsammans med Suzanne Saperstein, som är en av världens största samlare när det kommer till couture, vilket alla vet om. Därför kommer man lite närmre med henne.      

Vilken visning imponerade mest på dig den här säsongen?
– Gaultiers, eftersom det var ett spektakel! Men annars Iris van Herpens kreationer, och det faktum att det var min snubbe som gjorde håret. Det är alltid kul när svenska varumärken, som i det här fallet Björn Axén, används och uppmärksammas.

Lästips! Se mer av Fredriks stil här. 

Kändis i utländsk media

Förra året skrev flera utländska magasin om dig och du blev lite av en kändis. Hur kändes det?
– Jo, men det är kul att bli uppmärksammad. Det finns inte jättemånga märken som har visningar och som bjuder in, vilket gör att alla har koll på alla. Att ha ett namn som kund är det som väger tyngst. Jag är liksom Gaultiers enda manliga kund, det finns nästan inga snubbar som köper couture.  

Jag får sitta bland kändisarna i stället för hos kunderna, eftersom företagen vill promota kläderna jag har på mig

– Det är också fler designers som hör av sig och vill låna ut kläder till visningarna. Det blir lite roligare då, när man får klä upp sig. Sedan får jag sitta bland kändisarna i stället för hos kunderna, eftersom företagen vill promota kläderna jag har på mig – det är skitkul! Det är också alltid en fördel med att företagen vet att du har ekonomin att handla. Därför känns det kul när jag får veta att till och med Vogue bekräftar att jag är en bra kund. 

Fredrik Robertsson i en vit dräkt med fjärilsmotiv, designad och sydd av Linda Lindgren. Foto: Ea Czyz / Ea Czyz

Hur ofta får du tillfälle att använda dina coutureplagg hemma i Sverige?
– Haha, aldrig! Jag gillar allting som är extremt och har köpt ganska många galna plagg. Just i Sverige har vi varken klimatet eller kulturen för att klä upp oss på det sättet, så i Sverige används de inte speciellt ofta. Nu på senare tid har jag insett att även om jag tycker att det är superkul med knasiga kläder är det bättre att lägga pengar på plagg som är mer användbara.

Det kan vara svårt att punga ut flera hundra tusen bara så där, couture är inget som ger någon vinst direkt.

Ja, couture kostar ju en förmögenhet – hur har du råd?
– Man tjänar bra, haha! Sedan handlar det om en prioritering, jag känner ingen som inte köper couture på avbetalning. Det kan vara svårt att punga ut flera hundra tusen bara så där, couture är inget som ger någon vinst direkt. Valentino tjänar till exempel inte pengar på couture, utan på sina massproducerade skinnväskor. Därför är det oftast ingen stress att betala. 

– Men jag har nästan inga vanliga kläder längre, jag har så mycket kläder att jag inte behöver mer. Jag brukar köpa ett par plagg per säsong som är riktiga håll käften-grejer och gjorda av mina modeidoler.   

Det låter som ett ganska miljövänligt köpbeteende?
– Ja, det tycker jag, kläderna har en extrem kvalitet. Nyligen när jag träffade Suzanne Saperstein i Stéphane Rollands showroom hade hon en cape på sig som han designat och som hon använt ett par gånger. Han sa: ”Vet du vad, ta in capen så tar vi bort fjädrarna och sätter på stenar i stället, så blir den som ny.” Relationen mellan kund och designer är på en helt annan nivå: om du har köpt ett par byxor som du efter tio år tröttnar på och vill göra om till shorts är det bara att gå tillbaka med dem och få det fixat.

LÄS MER: Sex saker du borde veta om haute couture

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!