Kändisar på röda mattan – från då till nu.
Kändisar på röda mattan – från då till nu.

Röda mattan från då till nu – galamodets historia genom tiderna

Galasäsongen har gått från superstjärnan som tog emot pris i nattlinne till ”who are you wearing?” och lukrativa affärsuppgörelser i fotoblixtarnas sken. Årets galasäsong blir dock inte vad den brukar, men Damernas Värld stillar ditt röda mattan-behov med en glittrande glamourös titt på galamodets brokiga historia – och dess framtid.

När Luise Rainer vann en Oscar 1938 hade hon inte tänkt gå på galan alls. Hon var visserligen nominerad i kategorin Bästa kvinnliga huvudroll men hade vunnit samma pris året innan, varför skulle hon vinna igen? Så när hon blev akut inringd av sin filmstudiochef, som fått höra att hon skulle få statyetten, kom hon till galan som hon var, utan tid att sminka sig och klädd i ett väldigt vackert nattlinne.

Luise Rainer, i nattlinne, på Oscarsgalan 1938. Foto: COURTESY EVERETT COLLECTION / EVERETT COLLECTION TT NYHETSBYRÅN

Röda mattan då och nu

Klipp till åttio år senare, när stjärnor som Beyoncé, Lupita Nyong’o och vår egen stilstjärna Alicia Vikander bokar upp hela galasäsongens röda mattan-looker i samarbete med världens största modehus, många månader i förväg. 

– I dag handlar det om stora kontrakt och skådespelarna är ofta ambassadörer för olika varumärken. Det är en utmaning med så många galor och de måste bära olika plagg varje gång, säger Elizabeth Castaldo Lundén, doktor i modevetenskap vid Stockholms Universitet. Under 2021 släpper hon boken Fashion on the red carpet: A history of the Oscars, fashion and globalization. 

Lupita Nyong’o i Prada, Oscarsgalan 2014. Foto: MICHAEL BUCKNER / GETTY IMAGES GETTY IMAGES NORTH AMERICA

1929, när den första Oscarsgalan gick av stapeln, var det ett internt litet event för branschen. En stor middag förvisso, men ingen stor grej utanför rummets fyra väggar. Och definitivt inget modefenomen. Under mitten av 1930-talet blev galan större och då var det filmstudiorna själva som lyfte fram sina skådespelare genom att klä dem i klänningar designade av bolagens kostymörer. Och även om vissa stjärnor bar plagg från storheter som Jeanne Lanvin och Elsa Schiaparelli var det studiokontrakten som styrde, inte modebranschen. 

Oscarsgalans mode blev ett sätt att marknadsföra den tv-sända showen mot kvinnor

– Kostymörerna var de största modedesignerna i USA på den tiden, säger Elizabeth Castaldo Lundén. 

Ingrid Bergman på Oscarsgalan 1945, i en tid då galakläder var något mer modesta. Foto: PHIL BURCHMAN / GETTY IMAGES ARCHIVE PHOTOS

Under 1940-talet ändrades Oscarsgalans klädkod till ”informal”: det var viktigt att hålla nere glamouren på grund av kriget. Så den väldressade, lyxiga look som vi förknippar med 1930- och 40-talens filmstjärnor speglades inte alls på röda mattan. 

– Det var först när Oscarsgalan började tv-sändas 1953 som det blev ett businessevent för filmbranschen, säger Susanne Ljung, modejournalist och programledare för Stil i P1.

Elizabeth Taylor på Oscarsgalan 1953. Foto: LOOMIS DEAN / THE LIFE PICTURE COLLECTION VIA THE LIFE PICTURE C

Det blev också startskottet för Oscarsgalans och galamodets (första) guldålder. På 1950-talet blomstrade modebranschen, de glamourösa magasinen skrev om mode för välklädda hemmafruar och europeiska designers började exportera sina plagg till USA igen efter kriget. Audrey Hepburn samarbetade med vännen Hubert de Givenchy och bar några av 1900-talets mest klassiska galaklänningar. Oscarsgalan fick en egen modekonsult: Edith Head, en lärare som bytte bana och blev kostymör på 1920-talet – och så småningom en av filmbranschens mäktigaste. Hon designade klänningar för stjärnor som Grace Kelly och såg till att alla galans gäster var värdigt klädda.

Audrey Hepburn på Oscarsgalan 1975. Foto: RON GALELLA / RON GALELLA COLLECTION VIA GETTY RON GALELLA COLLE

– Oscarsgalans mode blev ett sätt att marknadsföra den tv-sända showen mot kvinnor, säger Elisabeth Castaldo Lundén. Kvinnor i USA ordnade Oscarspartyn hemma, där de bjöd in grannar och vänner, drack cocktails, klädde sig i vackra klänningar och tittade på galan på tv. 

Diana Ross, i kostym av Bob Mackie, var nominerad i kategorin Bästa kvinnliga biroll på Oscarsgalan 1973. Foto: BETTMANN / BETTMANN ARCHIVE BETTMANN

Röda mattan blev friare under 60- och 70-talen

Under 60- och 70-talet blev glamour otrendigt och de idealiserade hemmafruarna ersattes av politisk medvetenhet och kvinnlig frigörelse. 

– Filmstudiorna hade inte längre kontroll över vad skådespelarna hade på sig. De började klä sig mer eklektiskt, de kanske hade någon kompis som var designer, köpte kläder själva utomlands eller klädde helt enkelt på sig det de hittade – jag kallar det en modemässig anarki, säger Elisabeth Castaldo Lundén.

Barbara Streisand i en genomskinlig outfit från Arnold Scaasi, Oscarsgalan 1969. Foto: RON GALELLA / RON GALELLA COLLECTION VIA GETTY RON GALELLA COLLE

– Cher fattade tidigt att hon kunde få uppmärksamhet genom vad hon hade på sig. Det var kanske inte snyggt elegant utan iögonfallande och kul, det var humor, säger Susanne Ljung. Även om man kunde skratta åt det var många imponerade av det hon gjorde.

Cher i Bob Mackie, Oscarsgalan 1986. Foto: RON GALELLA / RON GALELLA COLLECTION VIA GETTY RON GALELLA COLLE

Susanne Ljung lyfter även fram Diane Keaton som en av galamodets profiler, med den förr så provocerande herrkostymen som signum.

Diane Keaton bär ofta kostym på röda mattan, här på Oscarsgalan 1976. Foto: FOTOS INTERNATIONAL / GETTY IMAGES ARCHIVE PHOTOS

– Diane Keaton var länge betraktad som en av de sämst klädda och nu ses hon som en av de främsta stilikonerna, som haft en konsekvent stil i alla år. En egen personlig stil som hon aldrig tummat på.

Lauren Hutton anländer till Oscarsgalan 1975, iklädd klänning från kompisen Halston. Foto: MICHAEL OCHS ARCHIVES / GETTY IMAGES MOVIEPIX

Möjligheten att ha en egen stil var troligtvis störst då, när ingen la sig i hur stjärnorna klädde sig och galorna inte fick så mycket uppmärksamhet. Vändpunkten kom i slutet på 1980-talet och Elizabeth Castaldo Lundén beskriver perioden som en spegling av det blomstrande 1950-talet.

Världens mest glamourösa nattlinne? Lady Di i klänning från Bellville Sassoon på gala i London 1981. Dagen efter offentliggjordes det att den trötta prinsessan var gravid. Foto: TIM GRAHAM / TIM GRAHAM PHOTO LIBRARY VIA GET TIM GRAHAM PHOTO

Giorgio Armani var röda mattans kung

Susanne Ljung nämner ett namn framför andra: Giorgio Armani. Italienaren klädde inte bara filmkaraktärer, som i American gigolo, utan kom även på att han kunde klä skådespelarna utanför bild. Även Versace och Valentino var snabba på den bollen.

Modeskaparen Giorgio Armani tillsammans med sin brorsdotter Roberta (som arbetar med Armani) och skådespelarna Julia Roberts och Cate Blanchett på Fashion Awards i London 2019 Foto: GARETH CATTERMOLE/BFC / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE
Giorgio Armani förstod tidigt att galamodet var perfekt reklam för honom

– Giorgio Armani förstod tidigt att galamodet var perfekt reklam för honom. Who are you wearing? Och alla, från Jodie Foster till de manliga stjärnorna, svarade Armani. 

Jodie Foster köpte klänningen hon bar på Oscarsgalan 1989 ur ett skyltfönster i Rom, och vet än i dag inte vem som designat den. Men åren efter detta blev det Armani! Foto: RON GALELLA, LTD. / RON GALELLA COLLECTION VIA GETTY RON GALELLA COLLE

Listor över de bäst och sämst klädda kändisarna skrevs i livsstilsmagasinen och stora designers började samarbeta på ett mer strukturerat sätt med kända personligheter, som fick i uppdrag att marknadsföra ”sin” designer. Som levande reklampelare. 

LÄS ÄVEN Ge igen med en revenge dress: Ikoniska hämdklänningar vi minns (från Lady Di till Kate Moss)

Beyoncé i Givenchy, med maken Jay Z, på Met-galan 2015. Foto: DIMITRIOS KAMBOURIS / GETTY IMAGES GETTY IMAGES NORTH AMERICA

– I slutet av 1990-talet drogs modevolymen upp ytterligare. Skådespelare gjorde olika deals med modehus som Prada, Dior och Chanel, och blev deras ansikten utåt. Joan Rivers agerade modepolis och det blev snack om röda mattan, säger Susanne Ljung och tillägger: Det ledde även till att fler valde att bära säkra kort.

Svenska powerparet Lasse Hallström och Lena Olin i elegant svart på Oscarsgalan 2000. Foto: ROSE PROUSER / REUTERS TT NYHETSBYRÃÖN

Ja, 00-talets och 10-talets galamode präglades av stilsäkerhet, väl genomtänkta looker och inte så många överraskningar. Förutom hos de kändisar som älskar det klickvänliga, memes-skapande modet. 

Björks svanklänning,signerad Marjan Pejoski, la ett ägg på röda mattan på Oscarsgalan 2001. Foto: WALLY SKALIJ / LOS ANGELES TIMES VIA GETTY IMAG LOS ANGELES TIMES

Tänk Lady Gagas köttklänning, Björks svanklänning Beyoncés olika genomskinliga (men oerhört vackra) nummer och Billy Porters kreativa och extremt bildvänliga galastil. 

Billy Porter i Christian Siriano på Oscarsgalan 2019. Foto: KEVORK DJANSEZIAN / GETTY IMAGES GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Men för att undvika internationell och supersnabb spridning av det motsatta i sociala medier – ”sämst klädda”-stämpeln – anlitades proffsiga stylister och välkända modehus.

Att bära nytt, nytt, nytt och dyrt, dyrt, dyrt är det inte riktigt läge för nu
Alicia Vikander bar en klänning från Louis Vuitton när hon tog emot sin Oscar för Bästa kvinnliga biroll 2016. Foto: CHRISTOPHER POLK / GETTY IMAGES GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Framtidens galamode – hur blir det?

Men sen då? Förutom att 2021 troligtvis blir de inställda eller framflyttade galornas år, handlar galamodet nu om medvetenhet. Men inte om mode, utan om vad modet symboliserar: överdriven konsumtion, klimatpåverkan och sexism. Den trendiga kändisaktivismen får en tacksam spelplats på de stora galornas röda mattor och aktioner som Blackout, på Golden Globe-galan 2018 efter #metoo, lär vi se mer av framöver.

Julia Roberts fick mycket uppmärksamhet när hon bar en vintageklänning från Valentino på Oscarsgalan 2001. Foto: AL SEIB / LOS ANGELES TIMES VIA GETTY IMAG LOS ANGELES TIMES

– Att bära nytt, nytt, nytt och dyrt, dyrt, dyrt är det inte riktigt läge för nu, säger Susanne Ljung. Att återvinna och ha samma klänning flera gånger har tidigare varit ett faux pas, men betraktas nu som genomtänkt och medvetet. Och det har bara börjat. Du kan inte bara steppa ut i en ny klänning längre, det måste vara en story bakom och allra helst ett miljötänk. Något mer än bara mode. 

LÄS ÄVEN Röda mattan-revolution! Så har kändiskvinnorna gjort uppror under åren

Sharon Stone i Vera Wang-kjol och makens Gant-skjorta, Oscarsgalan 1998. Som accessoar: Elton John. Foto: KMAZUR / WIREIMAGE

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Damernas Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande