Här är Åhléns nya kampanj – vill inspirera till fri klädsel trots könsnormer

Under tisdagen, den 20 september startar Åhléns nya modekampanj ”Bryt klädmaktsordningen”. Tanken är att inspirera människor att klä sig fritt och som de själva vill och utmana rådande könsnormer.

Normer kring manligt och kvinnligt har länge begränsat hur vi förväntas vara och uttrycka oss – och inte bara i modesammanhang. Med sin nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen” vill Åhléns ifrågasätta varför traditionellt manlig klädsel förknippas med mer status och makt än traditionellt kvinnlig.

Tillsammans med Philip Warkander som är världens första doktor i modevetenskap har Åhléns gjort en kampanjfilm där Philip går tillbaka i modets historik och förklarar hur gamla klädkoder fortfarande påverkar modet än i dag.

I Åhléns nya kampanj står advokaten och författaren Jens Lapidus, fotbollsspelaren Jimmy Durmaz och artisterna Kajsa Grytt och Joy M’Batha modeller. Deras förhoppning är att hjälpa till att bryta klädmaktsordningen och inspirera till ett mer könsöverskridande mode.

– Inför den här fotograferingen tänkte jag att det väl inte är så märkvärdigt att sätta på sig typiskt kvinnliga kläder. Men när jag stod där i studion och skulle fotograferas i rosa tröja och scarf kände jag, trots allt jag vet om de här konstruktionerna, en rent fysisk obekvämhet. De här föreställningarna är djupt rotade och det vill jag vara med att ändra på, säger Jens Lapidus i en kommentar.

Även artisten Joy M’Batha tycker att det är viktigt att vara med och påverka:

– Hur kvinnlig respektive manlig klädsel värderas går att förändra. Vi lever inte i ett helt jämställt samhälle än, men jag tror vi är på rätt väg framåt, säger Joy M’Batha i en kommentar.

Se bilder från kampanjen”Bryt klädmaktsordningen” nedan

Jens Lapidus och Kajsa Grytt

 Jimmy Durmaz

Joy M’Batha

Kampanjfilmen till ”Bryt klädmaktsordningen”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!