H&M slutar retuschera modeller – visar bristningar och kroppshår

Foto: H&M

Nu väljer modejätten H&M att lyfta fram naturlig skönhet och slutar retuschera sina underklädesmodeller.

Ämnen i artikel:

H&M

Kedjor som Asos och Monki var tidiga ute med att lägga retusch på hyllan och istället lyfta fram kvinnors naturliga utseende i sina kampanjer. Nu följer även svenska jätten H&M i sina konkurrenters fotspår och slutar retuschera sina modeller på hemsidan, skriver VeckoRevyn.

Läs också: Se Monkis oretuscherade underklädeskampanj

Foto: H&M

Nu visar H&M upp oretuscherade modeller på sin hemsida.

Underklädes- och badmodeller på hemsidan visar nu upp sina naturliga attribut som bristningar och kroppsbehåring i H&M:s webbshop och i sociala medier hyllas kedjan för sitt steg i rätt riktning.

– Vi har tydliga riktlinjer för retuschering av bilder och ändrar så lite som möjligt. Vi är glada för den positiva feedbacken och hoppas fortsätta inspirera våra kunder med våra kampanjer, säger Amanda Larsson, presskontakt H&M Sverige till Veckorevyn.com.

H&M är just nu aktuella med flera kampanjer och satsningar. Bland annat nya "Take care", som går ut på att du som kund kan få hjälp att få trasiga plagg lagade i butik.

Läs också: Se Dagmars höstkollektion – med bara oretuscherade modeller

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!