H&M satsar stort på outlets. Efter nyheten om det kommande varumärket
Afound har företaget i det tysta profilerat om tre av sina butiker i Sverige till utförsäljningsbutiker – för att snabba på slussandet av reaplagg och för att locka kunder. De nya outletbutikerna ligger i Stinsen köpcentrum i Sollentuna utanför Stockholm, i köpcentrat Entré i Malmö och i köpcentrat Mirium i Norrköping.
– Det här är tre köpcentrum som i dag inte tillräckligt starka för att dra till sig många kunder, men vi tror att outletkonceptet kan ändra på det, säger Daniel Ervér, Sverigechef för H&M, till Dagens Nyheter.
LÄS OCKSÅ: Vårmodet hos H&M – se alla plagg från nya Studio-kollektionen
Reaplagg kommer att slussas till outletbutikerna från andra H&M-butiker för att öka försäljningen, samt för att göra plats för nya varor i övriga butiker. De nya butiksformatet är en del av H&M:s försök att anpassa sig efter kundernas behov och shoppingvanor.
H&M outlet – separat satsning från Afound
De tre outletbutikerna bör inte förväxlas med H&M-gruppens nya satsning Afound. Afound, som lanseras under 2018, kommer att sälja nedsatta mode- och livsstilsprodukter från H&M-gruppens egna varumärken (bland andra H&M, & Other Stories och Monki) och från externa varumärken. I de nya rea-butikerna i Sollentuna, Norrköping och Malmö reas enbart H&M-plagg ut.
Vid sidan av de nya satsningarna gör H&M ett flertal förändringar i sina existerande butiker i Sverige för att anpassa sig efter kundernas behov. Åtta butiker (de flesta belägna i stadskärnor) byggs om enligt ett modell som testats på H&M-butiken i Karlaplan, Stockholm. Butiken sticker ut med luftig inredning, en kafédel och ett pop up-koncept där märken som Little Liffner och Blue Billie säljs i mindre kollektioner.
Psst.. Sparar du hellre shoppingpengarna till en weekend i Milano? Häng med Damernas Världs modechef Martina Bonnier på en fullspäckad resa! Klicka på bilden för att läsa mer och boka: