"Balmain ville göra en mycket större kollektion" – Ann-Sofie Johansson om designsamarbetet

H&M's kreativa rådgivare Ann-Sofie Johansson avslöjar för Damernas Värld vad de ändrade från ursprungsskisserna, vilket som är favoritplagget och att Olivier Rousteing från början ville göra en betydligt större kollektion.

Ämnen i artikel:

Grattis till en så lyckas kollektion! Hur firade ni när Balmain tackade ja?

– Balmain har länge funnits på vår lilla lista över önskade samarbeten så vi firade tillsammans. Nu firar vi ännu mer när kollektionen är klar, efter att ha jobbat med den i över ett år.

Hur länge fick ni deala med dem innan de tackade ja?

– Det gick väldigt snabbt! Olivier gillar H&M. Han kommer själv ihåg hur det var när han var ung. Han hade inte råd med riktiga designerplagg men kunde hitta grejer på H&M. Det är så härligt att han har den erfarenheten och därför tyckte han också att han ville göra ett samarbete med oss! Dessutom var han assistent hos Cavalli när vi samarbetade med dem. Så han var rutinerad.

Vad ville ni förmedla i kollektionen?

– Vi ville verkligen ha Oliviers signum för Balmain, det vill vi med alla designers vi samarbetar med. Vi vill ha deras signaturstil!

Hur gick ni tillväga för att få fram det?

– På vårt första möte hade Olivier redan en tydlig bild av vad han ville göra och det var ikonplaggen han skapat under sina fem första år på Balmain. Han presenterade idén för oss och det var ju precis det vi ville ha. Så det var en smidig process. Han hade en klar vision av vad det var han ville göra och är en tydlig designer. Sen var han öppen för vår feedback kring vad våra kunder vanligtvis vill ha och våra förslag utifrån det.

Var det några plagg han ville göra som inte kom med i den slutliga kollektionen?

– Ja, han ville göra en mycket större kollektion på runt 60-70 plagg. Nu är kollektionen uppe i strax över 40. Det är vad vi vanligtvis brukar vilja ha i ett samarbete för att kollektionen inte ska bli för stor. Men att stryka var inte det lättaste. Allt han gjorde var jättefint!

Hur gick ni tillväga när ni skulle stryka så många plagg?

– Dels tänkte vi att vi ville ha en prisspridning vilket är viktigt för H&M. Vi vill att alla ska känna att de kan köpa någonting. Tillexempel gjorde vi allt från en t-shirt, den billigaste produkten, upp till en klänning i limiterad upplaga. På det sättet fick vi med något alla kan köpa och ett plagg där vi kunde ta Balmains design fullt ut.

Kan du ge några exempel på plagg ni tog bort?

– Ja, vi har tagit bort en del dekorerade plagg. Handbroderier tar väldigt lång tid att producera så då handlade det om att vi inte hade kapaciteten. Nu innehåller kollektionen många dekorerade plagg, men det hade kunnat vara ännu fler.

Har ni haft några konflikter under arbetets gång?

– Haha, nej, faktiskt inget modedrama över huvudtaget. Vi sa det, vi måste skapa lite drama. Men, nej.

Var har ni fått kompromissa?

– Olivier vill gärna göra korta klänningar. Vi gillar också kort, men kanske inte lika kort som han. Och han skulle ha kunnat ha ännu fler guldknappar. Han älskar guldknappar! Men vi sa att det kanske inte behöver vara så många just här. Det var inte konflikter utan snarare diskussioner och han är väldigt mottaglig för feedback.

Så Olivier har fått rätta sig efter er?

– Ja litegrann…

Vad förvånade dig mest?

– Att han var så involverad. Det kanske inte förvånade mig, men han är en väldigt varm och härlig person. Vi skrattade mycket och det var kul på det viset också. Sen är det fantastiskt, han är 30 år och har kommit så långt. Han är smart!

Hur skiljer sig era designprocesser åt?

– Inte så mycket. Han var otroligt dedikerad till den här kollektionen och har ett litet team som han jobbar väldigt nära. Det var väldigt intimt, vi var på deras kontor och gjorde alla provningar. Det kändes familjärt vilket var otroligt härligt. Att få se olika designers processer när vi gör samarbeten är så roligt.

Vilket är ditt favoritplagg?

– Jag älskar kavajen jag har på mig nu, en lång kavaj med guldknappar. Det finns mycket som känns skräddat och användbart. Sedan älskar jag sammetskavajen med pärldekorationer. Den är så ikonisk, från en av hans första kollektioner för Balmain och jag vet att han själv har ett speciellt förhållande till den. Den tycker jag är fantastiskt fin och också ett plagg som man kan spara och ha livet ut. Man kan alltid plocka fram den om man vill ha på sig något extra. Eller ha den bara till vardags med jeans. Man kan klä upp den eller klä ner den, det är den egenskap jag uppskattar mest i ett plagg.

På vilket sätt har Olivier ett speciellt förhållande till kavajen?

– Jag tror att det är för att den hör till en av hans första kollektioner när han var lite av ett oprövat kort. Men också att han verkligen kunde ta ut svängarna och fick designa som han alltid velat göra. Tillskillnad från när han var assistent fick han bestämma och för första gången göra precis som han ville.

Hur mycket tjänar H&M på att göra designsamarbetet?

– Vi svarar aldrig specifikt på vad vi tjänar men givetvis tjänar varumärket på det här. Ett samarbete skapar ett buzz och jag tror även att vi når ut till lite nya kunder och det gäller även för Balmain. Olivier har så många unga fans och jag tror att han tycker att det är kul och spännande att nu nå ut till dem med den här kollektionen. Jag vet att de lär sig mycket av oss också. Hur vi jobbar med våra priser och vad vi kan åstadkomma. Då blir det verkligen ett bra samarbete.

Vilket designsamarbete drömmer du om i framtiden?

– Ja gud vi får väl se, nu är jag så inne i Balmain-världen och har varit det i lite över ett år så det känns lite tråkigt att det är över. Vi får se vad som kommer härnäst. Vi har en liten önskelista men den kan jag inte avslöja mer om nu …

Gilla Damernas Värld på Facebook eller signa upp på vårt nyhetsbrev så missar du inga modenyheter!

Läs mer:

Se hela kollektionen här!

Första bilderna på H&M’s designsamarbete med Balmain

H&M gör designsamarbete med Balmain

Foto: H&M, Mattias Bardå

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!