Jane Fonda, 82, i Guccis första Circular Lines-kampanj.
Jane Fonda, 82, i Guccis första Circular Lines-kampanj. Foto: Gucci

Jane Fonda, 82, är ansikte utåt för Guccis senaste kollektion

Tillsammans med bland annat rapparen Lil Nas X och äventyraren David de Rothschild, frontar Jane Fonda, 82, Guccis senaste kampanj för modehusets nya, hållbara kollektion.

”Det är först nu som jag börjar nå min fulla potential” har Jane Fonda tidigare sagt i en intervju med Damernas Värld, då 80 år gammal. Och visst har Jane Fondas liv och karriär fortsatt att blomstra under de senaste åren. Jane Fonda är skådespelare, producent och inte minst en hängiven miljöaktivist. Nu kan hon även lägga till ansikte utåt för ett av de största och mest aktuella modehusen just nu; Gucci, på listan. 

Det italienska modehuset har under våren visat att man blickar mot en mer grön framtid. I slutet av april meddelade kreative direktören Alessandro Michele att man ratar det klassiska upplägget med fem kollektionsvisningar per år. Istället kommer Gucci att göra två visningar om året, som inte är bundna till specifika säsonger. 

Som ett andra steg släpper modehuset även sin första hållbara kollektion, som en del av husets Circular Lines – ett initiativ som ska leda Gucci på det gröna spåret. I kollektionen utforskar man hur hållbarhet kan stärka kreativitet, och Jane Fonda är, tillsammans med rapparen Lil Nas X, sångaren King Princess, sångaren Miyavi och äventyraren David de Rothschild, ansiktena utåt för den.

Valet av ansikten är inte slumpmässigt då alla profiler är engagerade i miljöfrågor, inte minst Jane Fonda som i vintras blev arresterad när hon deltog i en klimatprotest. Kampanjen porträtterar Jane Fonda och de andra ”metropoliska utforskarna”, som Gucci kallar dem, poserandes i ett trähus som byggts mitt i Los Angeles pulserande stadsmiljö. Den enkla träkojan symboliserar de metropoliska utforskarnas kamp för mänsklighetens framtid. 

LÄS MER: Gucci lanserar smink med normbrytande kampanj – väcker reaktioner 

– Kollektionen är ett resultat av team work; alla bidrog med en del till den. I kampanjen finns idén om en dialog mellan människor, som bygger något nytt tillsammans. Jag såg framför mig hur vi alla kunde bygga ett trähus i en citykärna tillsammans, som barn som leker i en park. För att vi alla måste bygga det här huset och förstå att vår planet existerar, även där det verkar som att den inte finns, eller som att den är långt bort, säger Alessandro Michele i ett pressmeddelande.

Kollektionen består av ready-to-wear-plagg, accessoarer, skor och resväskor i hållbara material som Econyl (läs mer om det här) och kromfritt läder.

Se kampanjen i bildspelet nedan:

Skådespelerskan Jane Fonda i Guccis nya kampanj.
1 av 4: Skådespelerskan Jane Fonda i Guccis nya kampanj. Foto: Gucci
Artisten Lil Nas X i Guccis nya kampanj.
2 av 4: Artisten Lil Nas X i Guccis nya kampanj. Foto: Gucci
Äventyraren David Mayer de Rothschild i Guccis nya kampanj.
3 av 4: Äventyraren David Mayer de Rothschild i Guccis nya kampanj. Foto: Gucci
Sångaren King Princess i Guccis nya kampanj.
4 av 4: Sångaren King Princess i Guccis nya kampanj. Foto: Gucci

LÄS MER: Helen Mirren, 74: ”Njut av att åldras – du har ändå inget annat val” 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!