Jean Paul Gaultier i fashionabel utställning

Ämnen i artikel:

Jean Paul Gaultier är högaktuell i en av sommaren största utställningar, From the Sidewalk to the Catwalk på Arkitektur- och designcentrum. 

Inför öppningen träffade han  modepresskåren och berättade han hur han tänkte när han gjorde en kjol för män, vad han tycker är väsentligt som modeskapare, vad som inspirerar honom och hur det kom sig att han använde plus size-modeller. - Jag är stolt över utställningen. I vanliga fall är man död när man får en utställning på ett museum, så jag var lite tveksam till att börja med. Men när jag träffade de som ville sätta upp utställningen upplevde jag att den skulle bli så full av liv att jag blev övertalad, säger han.

Jean Paul Gaultier är känd för att vara en modeskapare som snarare skapar trender än följer dem och på frågan hur modet har förändrats genom hans karriär landar han snabbt i det han känner är mest väsentligt.  
- Det viktiga i mode är tiden. Att visa tiden och livet.  Som liten designade jag och klädde upp min nallebjörn. Jag har alltid påverkats av vad som händer runt omkring mig, oavsett om det var då eller nu.

När Jean Paul Gaultier presenterade en kjol i herrkollektion väckte det starka reaktioner.  Men när han får frågan om hur resonerade när han gjorde en kjol för herrar svarar han lugnt.
- Vad är feminint och vad är maskulint? Ett plagg kan vara båda. Jag gjorde inte en herrkollektion med en kjol i syftet att chocka utan för att jag tyckte att det var rätt tid att göra det.  På samma sätt som korsettklänningen. Jag tänkte att en kvinna kan vilja vara förförisk på ett gammalt sätt, i ett gammalt plagg. 

Christine Bergström var länge hans musa men han försäkrar att det finns fler vackra svenskor som inspirerat honom genom åren.
- Vackra svenska kvinnor har inspirerat mig, och när jag säger vackra så talar jag mer om en persons karaktär än hudfärg. De influerar och inspirerar mig. 

Jean Paul Gaultier var tidig med att använda en plus size modeller på catwalken, något som ännu idag är ovanligt i modebranschen.
- Beth Ditto har plus size former och är vacker. Hon är inte rädd för något. När du ser henne kan du inte missa henne – inte för hennes storlek, utan för hur hon är, vad hon säger, hennes hy och hennes sätt.  

Speciellt för utställningen när den ni kommer till Stockholm är att den även rymmer en del baserad på svenska personer och produkter som inspirerat Jean Paul Gaultier.
- Stockholm är en stad jag uppskattar och jag har inspirerats mycket av Sverige. Såväl genom Abba och Eurovision till min nära vän och inspirationskälla Christine Bergström, berättar han.

Nathalie Bond, chefskurator på The Montreal museum of Fine Arts var också med vid intervjun och höll med om att det var roligt att få visa utställningen i Stockholm. Hon berättar även att det varit en stor skillnad att göra en utställning med en aktiv modeskapare.  

- Det var speciellt att göra en så stor utställning med en modeskapare som skapar för sitt eget märke. I annat fall gör man en utställning med ett varumärke, men ursprungsdesignern finns inte kvar. Utställningen med Jean Paul Gaultier är en utställning med en designer snarare än ett varumärke, berättar hon. 

850 000 besökare har redan sett utställningen under de två år den visats på olika platser runt om i världen. Sex teman och hundra olika kreationer visas upp, varav många har tagit mer än 1000 timmar att färdigställa. 

Nallen Jean Paul Gaultier gjorde sin första design på, foton av Andy Warhol, scenkläder från Kate Blanchett och Lady Gaga är bara en bråkdel av det som ryms på utställningen. 

Vill du se utställningen hittar du all information här nedan samt på http://www.arkitekturmuseet-gaultier.com/

Jean Paul Gaultiers utställning From the Sidewalk to the Catwalk visas den 15 Juni till den 22 September 2013 på Arkikektur- och designcentrum, fd arkikekturmuseum. 

Öppettidertisdag: 10-20
onsdag -  söndag: 10- 18
Måndag: stängt

Biljetten kostar 120 kronor och är gratis för dem under 19 år. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!