Lars Wallin firar 30 år som designer med självbiografin Avklädd.
Lars Wallin firar 30 år som designer med självbiografin Avklädd. Foto: Linda Broström

Från kronprinsessan till Carola – Lars Wallin kommenterar sina mest ikoniska looks

Lars Wallin har under sina 30 år som designer alltid satt andra personer i fokus. Kungligheter, artister, politiker... Listan kan göras lång. Men i år är det Lars själv som står i första rummet. Han firar tre decennier som modeskapare med ett designsamarbete med Orrefors Kosta-Boda, mottagandet av Nordiska Kompaniets hederspris, och sin första självbiografi: Avklädd.

– Jag har medvetet sett till att det alltid ska handla om mitt arbete, och inte om mig själv, i det offentliga rummet. Men jag inser att livet är för kort för att tänka för mycket, och nu känns det kul att få dela med sig av min personliga resa.

Vad hade dagens Lars gett för råd till Lars för 30 år sedan?
– Jag är glad att jag vågade tro så hårt på min dröm. Hade någon berättat vad jag skulle gå igenom, rent arbetsmässigt och med hela företagsbiten, så vet jag inte om jag hade vågat göra det. Mitt jobb har tagit mig till fantastiska platser och gett mig ovärderliga minnen, men det har också varit en hård resa. Jag var lite naiv i början och trodde att jag skulle kunna göra en Valentino- eller Gucci-resa i Sverige, men det jag håller på med har extremt begränsat utrymme i vårt land. Vi har inte samma klädkultur som finns i Sydeuropa, här är vi hårt skolade i att kläder ska vara billiga. Att jobba med hantverk som tar tid, och att samtidigt få ihop en ekonomi och en arbetsform som klarar den svenska smärtgränsen, har varit en stor utmaning. Det finns aldrig några reserver, utan man måste alltid leverera hundra procent för att lyckas fullt ut. 

Det gav mig en känsla av att mitt skapande och min kreativitet aldrig kan tas ifrån mig, vad som än händer.

Vad har varit din drivkraft genom åren?
– Första gången som jag kände styrka i mitt skapande var när jag behövde sätta mitt bolag i konkurs – jag kände mig som världens looser. Men dagen efter fortsatte folk att ringa och ville beställa mina kläder ändå, och jag insåg att det var organisationen som vi misslyckats med, inte min design. Det gav mig en känsla av att mitt skapande och min kreativitet aldrig kan tas ifrån mig, vad som än händer.

LÄS OCKSÅ: Eva Dahlgren: ”Det är skönt att bli äldre och slippa behaga”

Berätta om din nya bok, Avklädd.
– Den utspelar sig under en kväll och en natt i mitt arkiv, jag går runt bland mina klänningar och gör nedslag i olika historier som har betytt mycket för mig, både jobbiga och roliga. Eftersom jag berättar min historia så naket och personligt, så kändes det som rätt titel.

Vart ser du dig själv om 30 år?
– Då kommer vi att ha utvecklat färdigt vår webbshop och jag hoppas att mitt internationella lifestylevarumärke växer sig stort. Man ska kunna bära LW-design från topp till tå – och kanske även dofta Wallin!

LÄS OCKSÅ: Amelia Adamo: ”Jag är inte så mycket för svarta kläder”

Lars om sina mest kända looks…

Carola, Melodifestivalen, 2006

Carolas Melodifestivalen-look 2006 bestod av en böljande tunika och byxor.
1 av 2: Carolas Melodifestivalen-look 2006 bestod av en böljande tunika och byxor. Foto: FREDRIK SANDBERG / NTB scanpix
Aten.
2 av 2: Aten. Foto: SARA JOHANNESSON/ TT / SCANPIX NORWAY

”Det här är hennes scenkostym för finalen i Melodifestivalen, som hon vann med låten Evighet. Den var ursprungligen väldigt eldig, orange ihop med naturfärger. Carola gillade den, men när vi hade en provning så fick hon en vision av att det skulle vara gult och blått. För att det inte skulle bli lite väl ”svenska flaggan” så satsade vi på guld och blått istället. Carola vann med kreationen, och vi var alla så nöjda med looken att vi ville behålla och utveckla idén till Eurovision i Aten. Vi jobbade vidare med silhuetten och adderade ett enormt släp som täckte hela scenen, som ett böljande hav, vilket rycktes av henne under framträdandet. Under hade hon en likadan look som i Melodifestivalen fast i guld. Jag har aldrig upplevt en artist som varit så målinriktad som Carola, hon satsade verkligen 190 procent på allt.” 

Hayden Panettiere, Elle-galan, 2010

Hayden Panettiere på Elle-galan. Foto: Charlotte Brunzell/TT / IBL Sweden

”Förlagan var en klänning som jag tidigare hade gjort för en Swarowskivisning, på temat marint. Hayden hade sett min klänning och undrade om jag ville sy en liknande variant till henne. Klänningen är av guldbrokad chiffong och sidenchiffong i aqua, med guldspets som är broderad med kristaller i vitt och Aqua.”

Kronprinsessan Victoria, Nobelfesten, 2000

Kronprinsessan Victoria på Nobel-festen år 2000. Foto: Jonas Ekströmer / TT NYHETSBYRÅN

”Det här är den första klänningen som jag gjorde till kronprinsessan, och den betyder mycket för mig. Det var stort, nervöst och Säpo-vakter överallt när vi träffades för första gången. Victoria är fantastiskt ödmjuk och väldigt enkel och härlig som person. Det tog inte lång tid in i vårt möte innan jag sa ”du” till henne och jag fick till sist be om ursäkt för fel tilltal. Det var inget som Victoria brydde sig om, utan mer folk omkring henne. 

Klänningen var gjord av tre trådar; en lila, en cerise och en metalltråd i silver, vilket gjorde att tyget fick olika färger på fram- och baksida samt en moaré-effekt. Den hade en enkel båtringning och ett släp med veck baktill – i veckdjupen tog jag fram den lila tråden, vilket gav en häftig illusion. Victoria blev förtjust i klänningen och använde den under många tillfällen: bland annat i ett kungligt porträtt i Harper's Bazaar.”

Kronprinsessan Victoria, Nobelfesten, 2003

Kronprinsessan Victoria på Nobelfesten 2003. Foto: Erhan Güner / TT / TT NYHETSBYRÅN

”Min personliga favorit av alla Nobelklänningar som jag gjort för henne, den känns så  royal. Jag tycker att kungligheter ska ha de där kläderna som har någonting som inte alla kan få, det ger dem en extra magi. 

Klänningen är gjord av tjock sidentaft och är i samma färg som serafimerordens band. Den är tvådelad med en kjol och ett liv, broderat med små, blå glaspärlor. Vi gjorde även en långärmad variant av toppen som hon senare bar till ett statsbesök.”

Kronprinsessan Victoria, Nobel, 2006

Kronprinsessan Victoria på Nobelfesten 2006. Foto: Jonas Ekströmer / TT / TT NYHETSBYRÅN

”Den här klänningen gjordes till ett statsbesök för första gången, så den invigdes i Australien om jag minns rätt. Det är en sidentaft, ena tråden är turkos och den andra är röd, vilket skapar det lila och livfulla skuggspelet. Klänningen har en snörning i ryggen som slutar i en rosett med långa band som hänger ned över släpet. Rosetten sitter lite på snedden och Victoria har berättat att det var en ständig kommentar från folk på Nobelfesten, de trodde att rosetten hade hamnat på snedden av misstag och ville rätta till den. Det gjordes senare en Barbie av Victoria med den här klänningen, vilket var väldigt roligt”.

Anna Kinberg Batra, Nobel, 2015

Anna Kinberg-Batra på Nobelfesten 2015. Foto: Charles Hammarsten/TT / Charles.Hammarsten

”Anna är en kaxig, stark kvinna och jag ville få fram en metallisk, futuristisk känsla. Klänningen är blå och inte grå som den ser ut på bild, vilket naturligtvis är en flört med partiet som hon var ledare för. Anna fick enormt mycket uppmärksamhet och medieutrymme tack vare klänningen, något som hennes partikamrater reagerade på. Idag har politiker insett hur betydelsefullt det är med rätt plagg”.

Prinsessan Madeleine, Nobelfesten, 2009

Prinsessan Madeleine på Nobelfesten, 2009
1 av 2: Prinsessan Madeleine på Nobelfesten, 2009 Foto: Charles Hammarsten/TT / CHARLES HAMMARSTEN
2008.
2 av 2: 2008. Foto: Charles Hammarsten/TT / CHARLES HAMMARSTEN

”Madeleine bar den för första gången på Nobelfesten året innan, 2008. Då hade den ett korsettliv och en bolerojacka. Klänningen är av en silverchiffong, som vi färgade in i en rosa färg med en organza i brunt ovanpå, och med spetsar som klipptes ut och syddes på den rosa delen. Vi gjorde om klänningen och gjorde en drapering i organza inför Nobelmiddagen 2009. Alla prinsessorna har ett inarbetat tänk om att återanvända och omarbeta sina klänningar så ofta som möjligt. Det är en kul utmaning och ett fint betyg att få göra om plagg som någon älskar, för att de ska kunna älskas i ännu fler år”.

Wei Wei, OS avslutningsceremoni i Beijing, 2008

Wei Wei, OS avslutningsceremoni i Beijing, 2008 Foto: Bukowskis

”Chockrosa klänning som den kinesiska sångerskan Wei Wei bar under OS avslutningsceremoni 2008. Den finns nu i Historiska museets samlingar. Det är en tyllklänning i två olika nyanser av neonrosa och orangerosa. Modellen gjordes i grunden till Emma Wiklund när jag fick ta emot Damernas Värld Guldknappen 1995, hon bar den då i brunt. Wei Wei tyckte att den var så cool, så vi gjorde den rosa till henne. Wei Wei och jag har gjort mycket tillsammans genom åren – ofta gjorde vi hela garderober för olika stora sammanhang, som OS och fotbolls-VM”.

Petra Mede, Eurovision Song Contest, 2016

Petra Mede, Eurovision Song Contest, 2016
1 av 3: Petra Mede, Eurovision Song Contest, 2016 Foto: Karin Törnblom/TT / KARIN TÖRNBLOM
2 av 3 Foto: Karin Törnblom/TT / KARIN TÖRNBLOM
3 av 3 Foto: Karin Törnblom/TT / KARIN TÖRNBLOM

”200 miljoner tv-tittare. Den här var den första av tre klänningar som jag gjorde till Petra för Eurovision, som hölls i Sverige. Tyget hade jag tidigare hittat hos en leverantör i Holland och blivit kär i, men det var väldigt dyrt. Det är en spets som är broderad med både paljetter, glaspärlor och Swarowskistenar. När jag fick uppdraget så tänkte jag direkt på tyget och kontaktade leverantören, och till min glädje fanns det fortfarande kvar. Det är en magisk, tidlös klänning med en glittereffekt som går igenom rutan. Den är väldigt Diana Ross på 70-talet för mig, väldigt ledig i sin totala glans.

Jag gjorde även en grön klänning i chiffong och crêpe till Petra, med en effektfull organzavolangros på ena ärmen och en djupt draperad rygg. Den sista klänningen som hon bar var en cerise tyllklänning med små glitterkristaller och ett broderat liv med pärlmönster. Vi fick bara tre veckor på oss att göra alla klänningarna, vilket jag var väldigt upprörd över. Dessvärre blir vi som jobbar med kläder ofta behandlade på det sättet i dessa sammanhang – man förstår inte hur mycket kläder förstärker helheten.”

Hannah Graaf, Melodifestivalen, 2006

Hannah Graaf, Melodifestivalen, 2006
1 av 3: Hannah Graaf, Melodifestivalen, 2006 Foto: Karin Törnblom/TT / KARIN TÖRNBLOM
2 av 3 Foto: Snap/REX / Copyright (c) 1962 Shutterstock. No use without p
3 av 3 Foto: Juliensauctions/Bournemouth News/REX / Copyright (c) 2016 Shutterstock. No use without p

”Jag har jobbat med Melodifestivalen och Eurovision många gånger – runt 50-60 bidrag. Klänningen för det här bidraget skulle vara en flirt till den klänning som Marilyn Monroe bar när hon sjöng Happy Birthday Mr. President till Kennedy. Den var så tight att den syddes på Marilyns kropp, och looken var nästan transparent och naken. Vi efterliknade den med hjälp av vita pärlemopaljetter, glasstavar och Swarowskimetallsberlocker.”

Prinsessan Sofia, statsbesök från Kanada, 2017

Prinsessan Sofia, statsbesök från Kanada, 2017 Foto: Christine Olsson/TT / Christine Olsson

”Det här klänningen, i sidencrêpesatäng och med härlig 30 tals-känsla, var från Lars Wallin Collection i början. Den var i svart men vi gjorde om den till midnattsblått för Sofia, inför ett statsbesök från Kanada. Sofia är väldigt ödmjuk och härlig att arbeta med. Plaggen är kungligheternas arbetsredskap och det är viktigt att de känner sig bekväma i dem.”

Jill Johnson, Polarpriset, 2019

Jill Johnson, Polarpriset, 2019 Foto: Karin Törnblom/TT / Karin Törnblom

”Jill och jag har jobbat ihop under många år och det har blivit en grej att trissa upp nivån på klänningarna för varje år. Jag hade hittat tyget med blommorna, som är en broderad tyll, och tyckte att det var fantastiskt på Jill. Vi ville göra klänningen lite rockigt och sensuellt, väldigt Jill.”

LÄS OCKSÅ: Deckarförfattaren Mari Jungstedt: ”Jag älskar att bestämma själv och göra vad jag känner för”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!