Matthew Williamson för Lindex - ta en förhandstitt här!

Den 4 oktober landar Matthew Williamsons designsamarbete för Lindex i butik och med en knapp månad kvar till det är vi lite extra nyfikna på kollektionen!

Matthew Williamson är känd för att ha en bohemisk känsla över sina kollektioner som präglas av mönster, färgkombinationer och smyckesdetaljer. I designsamarbetet med Lindex, varvas enfärgat med Matthew Williamssons karaktäristiska mönster och färgskalan domineras av bläckblått och cerise. Kollektionen är gjord så att designen ska passa både en modemedveten kvinna och den unga fashionistan och består av 38 olika delar, förutom plagg i damkollektionen finns det även accessoarer, kläder för flickor och ett rosa armband
– Jag hoppas att mina plagg tilltalar en bred publik. Min systerdotter är 11 år och har mina plagg medan min mamma som är 64 även hon bär min design! Min vision är att klä kvinnor på ett sätt som får dem att känna sig upplyfta, unika och feminina.

Kollektionen för Lindex går under namnet S.O.S, Sense of Style baserat på den känsla Matthew Williamsson vill förmedla. Enligt honom själv  kännetecknas den av av en jordnära och bekymmerslös glamour med siluetter som är lätta att bära, feminina och med moderna detaljer. 

Matthew Williamsons gästkollektion för Lindex är en del i Rosa bandet-kampanjen och 10 % av intäkterna går till kampen mot bröstcancer. 

– För mig som designer har det alltid varit viktigt att mina kläder får kvinnor att känna sig vackra och självsäkra. Jag älskar kvinnor och har alltid inspirerats av dem. Därför är jag otroligt glad över att kollektionen kan bidra i en sådan viktig fråga som kampen mot bröstcancer, säger Matthew Williamson.

Kort designhistorik om Matthew Williamson

Matthew Williamson studerade på Central Saint Martins College, 1997 startade han sitt eget märke och gjorde debut med kollektionen ’Electric Angels’, en visning som lockade supermodeller som Kate Moss, Jade Jagger, Yasmin Le Bon och Helena Christensen. Sju är senare öppnade han sin flaggskeppsbutik och året därpå, 2005, tog han över som kreativ chef för modehuset Emilio Pucci. 2007 hölls utställningen Matthew Williamson – 10 Years in Fashion’ på the Design Museum, i London.  Just nu är Matthew Williamson aktuell med en satsning på en exklusiv linje med skor, ett sortiment med väskor samt möbler och tapeter.

 

Fler bilder hittar ni här

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + hårvård från Antonio Axu. Köp nu!