Melodifestivalen-aktuella Charlotte Perrelli: ”Min stil är inte så glittrig som folk tror”

För 22 år sedan uppträdde Charlotte Perrelli för första gången i Mello iförd silvercape och matchande byxor. Tävlingen slutade med en vinst i Eurovision och var början på en resa fylld av spektakulära scenplagg. För Damernas Värld berättar hon om sin scenstilresa.

Charlotte Perrelli har händelserik karriär bakom sig och är bland annat en av de artister vi kunnat se flest gånger på scen i Melodifestivalen, både som artist, mellanaktsnummer och programledare. Nu gör hon sig ännu en gång redo som tävlande i den stora schlagerfesten, något som hon ser mycket fram emot. 

Charlotte Perrelli i klänning från Tom Ford. Foto: Mikael Kenta

– Det ska bli så kul att få visa upp min nya låt som jag tycker är riktigt bra. Sedan återstår det att se vad folket tycker, det vet man ju aldrig. Men jag har många fans som vill att jag ska komma med nytt material och som har längtat efter att jag ska göra musik i den här stilen. Låten är ganska poppig och det finns en schlagerton. 

Charlotte Perrelli om Melodifestivalen 

Vad är det bästa med att vara med i Melodifestivalen?

– Helt klart musiken. Det är ju Sveriges största musiktävling som dessutom kan bli en europatävling. Artisterna får möjligheten visa vad de står för och vart de befinner sig musikaliskt i dag. Sedan är det ju fantastiskt med allt glitter och glamour och den extrema kärleken från publiken. 

 Du har ju även varit programledare, vad är roligast?

– Jag har älskat att vara programledare men det är också något helt annat. Det är ju musiken och artisteriet jag brinner för. Något som jag också tycker är roligt är att göra mellanaktsnummer, då får man göra en specifikt framträdande som alltid är lite extra.

Charlotte i Melodifestivalen 2004 tillsammans med programledarkollegorna Ola Lindholm och Peter Stettman. Foto: OLA TORKELSSON / TT NYHETSBYR¿N

Har du något starkt Mellominne från när du var ung? 

– När Herreys vann Eurovision 1984. Jag var tio år då och Mello var jätteviktigt för mig. Alla lyssnade varje år och spekulerade kring vem som skulle vinna. Jag glömmer aldrig när Smålandsposten kom på morgonen och man kunde se alla deltagarna på tio små svartvita bilder. Så under Eurovision satt jag där ensam i soffan och kollade eftersom mina föräldrar tröttnat för länge sedan, och jag minns euforin när jag insåg att Sverige skulle vinna. Det var sjukt häftigt. 

Charlotte Perrelli om sina scenkläder i Melodifestivalen

Vi har ju fått se dig i flera spektakulära plagg genom åren både i och utanför Mello, hur väljer du dina scenplagg?

– Det beror helt på vad jag ska göra och i vilket sammanhang. Ofta får jag hjälp av en designer eller en stylist och så funderar vi tillsammans och letar inspiration. Ibland sitter jag även själv och klickar mig fram på olika designer hemsidor. 

Charlotte Perrelli i Melodifestivalen 2017 i outfit av Lars Wallin. ”Sobert och coolt vilket passade bra till låten.” Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

Vad trivs du bäst i?

– Folk tror generellt att jag gillar glitter och glamour, men det är en ganska felaktig bild av mig. Jag kan absolut ta på mig en glittrig blåsa om det passar sammanhanget, men föredrar egentligen dressade, sobra och välskräddade plagg av duktiga designer. Det finns jättemycket fina glittriga scenkläder men det kräver sin man för att det ska bli exklusiva. Jag kan ofta tycka att det ser lite billigt ut. 

Jag går ju aldrig upp på scen i gummistövlar eller utan smink, som när jag hämtar barnen från förskolan. Det skulle ju bli totalt ointressant för publiken.

Har du någon favoritdesigner?

– Alexander McQueen använder jag mycket, och Tom Ford. Celine gillar jag i fråga om skor. 

Är scenkläderna viktiga för dig?

– Ja verkligen! För mig blir det som att klä mig i rollen som mitt artist-jag. Jag går ju aldrig upp på scen i gummistövlar eller utan smink, som när jag hämtar barnen från förskolan. Det skulle ju bli totalt ointressant för publiken. Det handlar mycket om att ge folket vad de vill ha. 

Programledarna Charlotte Nilsson och Lena Philipsson uppträder vid deltävlingen i Melodifestivalen 2003. Klänningarna var skapade av Marina Kereklidou. ”Jag minns att Lena absolut ville ha den vita, så det fick bli svart för mig.” Foto: Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYR¿N

Har de alltid varit viktiga?

– Ja, faktiskt. Men jag kan känna att jag kanske till och med blivit lite coolare i mitt uttryck än vad jag var från början och min stil har blivit mer avslappnad. När jag började hålla på med musik var jag väldigt noga och kunde inte gå upp på scen om det inte kändes helt rätt. Idag kan jag hamna i sammanhang där jag får rucka lite på mina ambitioner vilket känns helt okej. 

Hur mycket resurser lägger du ner på dina scenkläder?

– Det är väldigt olika. Ska jag ut på en konserthusturné sätter jag ihop en garderob för det tillfället och då syr ofta en designer upp ett par plagg. När jag gjorde en julshow på Grand Hotel gick jag till en designer som sydde upp tio outfits, vilket så klart blir en stor kostnad. När det kommer till Mello finns det ingen direkt budget utan då handlar det mer om vad jag vill ha till mitt nummer. 

Charlotte när hon deltog i Melodifestivalen 2008 i design av Matilda Modig. Foto: CARL-JOHAN SÖDER CJS / TT NYHETSBYRÅN

 Och hur mycket tid?

– Jag lägger mycket tid på mina scenkläder, och det handlar ju om ett intresse. Jag tycker det är otroligt roligt och spenderar mängder av timmar med att leta och googla runt. Sedan tar det generellt sätt mycket tid att ta fram en look, det är ingenting man gör på en dag. 

Vad händer med kläderna efteråt? 

– Alla finns hemma i mitt dressingroom, jag sparar allt. Vissa plagg hamnar även på museum eller har ställts ut i diverse olika sammanhang. Många av mina outfits från Mello har bland annat hamnat på en utställning med Lars Wallin och looken från Eurovision 1999 har visats på ABBA The Museum vid en utställning med Eurovision-tema. 

Charlotte uppträdde som mellanakt i Melodifestivalen 2019 i en coutureklänning av Carolina Rönnberg. ”Det enda man såg på modevisningarna då, var extremt stora klänningar med mycket tyg och volanger. Det blev en jättesuccé måste man ändå säga, och det var kul att visa publiken något helt galet.”  Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

LÄS ÄVEN: Allt om Charlotte Perrellis rosa drömklänning i Melodifestivalen 2019.

Beskriv vad du ska ha på dig på Melodifestivalen 2021? 

– Jag säger bara att det blir något kul och fräscht, och jag är glad över att vi vågar sticka ut hakan lite!

LÄS ÄVEN: Här hittar du Charlotte Perrellis populära blogg! 

Charlotte Perrelli om sin scenlook

Hur tänker du kring ditt scensmink?

– Jag vill gärna att sminket går i en viss stil. Ofta sitter jag tillsammans med stylisten och går igenom vad looken ska ha för känsla, vilken attityd vi vill åstadkomma, om den ska gå i varma eller kalla toner och så där. När jag har möjlighet att styra ljus föredrar jag alltid kalla toner åt det blå och silvriga hållet, det är oftast snyggast i tv. 

I sotade ögon och nudefärgat läppstift vann Charlotte Melodifestivalen med Tusen och en natt. Designen stod Lars Wallin för. ”Den blev kallad för en vandrade konservburk, men jag älskade den.” Foto: Robban Andersson / TT NYHETSBYR¿N

På vilket sätt har din skönhetslook, hår och makeup, förändrats?

– Allt går ju i trender. Jag och min sminkkille Mattias har lekt oerhört mycket med olika looker under åren. Vi har varit helt besatta av sotade ögon och nudefärgade läppar för att sedan gå rakt in i 80-talet med mycket fransar, blå kontrastfärger och rosa läppar. Jag tycker det är väldigt roligt att variera och att kunna förändra utseendet så mycket som möjligt. 

När jag har möjlighet att styra ljus föredrar jag alltid kalla toner åt det blå och silvriga hållet, det är oftast snyggast i tv.

Är skönhetslooken lika viktigt som kläderna?

– Smink och hår gör ju väldigt mycket för din approach. Kommer du ut på scen utan varken smink eller fixat hår men i världens snyggaste designkläder ser det oftast inte så roligt ut. Har du i stället en snygg sminkning och håret är stylat skulle du kunna ha på dig ett par trista jeans och en t-shirt och fortfarande vara superhet. 

Charlottes 5 favoritlooker från karriären

1. ABBA-galan 2002, Waterloo med Magnus Karlsson

Med Magnus Carlsson på scenen under hyllningen till Abba. Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYR?N

Designer: Stefan Wåhlberg
– Det jag minns tydligast från min outfit på ABBA-galan är de där stövlarna inklädda i skinn med snörning upp till knäna. Magnus och min look var perfekta för sammanhanget och specifikt framtagna för att framträdande på scen. Men jag skulle aldrig någonsin ta på mig det annars, haha

2. Årets Julkonsert 2003
Designer: Lars Wallin
– När jag gjorde Årets Julkonsert tillsammans med Christer Sjögren var jag höggravid och Lars Wallin sydde upp en hel garderob till mig. Plaggen var helt otroliga och jag kan inte ens tänka mig i dag hur mycket det kostade. När jag sjöng O helga natt bar jag en fantastisk röd blåsa men jag minns även en vit skapelse i organzatyg och med en kapuschong och fjädrar, den var helt perfekt. 

3. Melodifestivalen 2012 

I rosa och nitar på Melodifestivalens scen. Foto: CLAUDIO BRESCIANI / TT / TT NYHETSBYRÅN


Designer: Mattias Stafsing och William Wahlström
– Min look från när jag gjorde The girl i Mello tycker jag är riktigt snygg. Jag bar en rosa body med något slags tygstycke så att den såg ut som en liten klänning. Den var liksom utbyggd över höfterna och riktigt kaxig. Skorna från Christian Louboutin tycker jag också var balla. De var täckta med nitar och vi sydde även själva upp ett spänne med nitar som jag hade över vristen så att de skulle sitta kvar när jag dansade. Jag hade sjukt ont i fötterna, men det var värt det. 

4. Melodifestivalen 2016 

I Balmain på Melodifestivalen, i mellanakten den här gången. Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYR?N

Designer: Balmain
Klänningen jag hade på min när jag gjorde ett mellanaktsnummer i Mello med låten Här står jag tycker jag mycket om. Den var otroligt cool, snygg och väldigt schlagerpoppig, men helt rätt i tiden. Jag beställde den faktiskt på nätet och det blev ingen billig historia kan jag säga. 

5. Turné i Japan 2000
Designer: Dolce Gabbana
– En outfit som jag än i dag tycker är riktigt cool är min Dolce Gabbana-look som jag bar på min turné i Japan. Det var en skinnjacka och ett par skinnbyxor och jag minns att jag köpte dem på butiken Mathilde för säkert 50 000 kronor. Byxorna var vida och gick ungefär till vaden och både dem och jackan var täckta med vita stenar. 

LÄS ÄVEN Tv-profilen Nikki Amini om framgångarna: ”Jag har vägrat att förminska mig själv”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxiga produkter från Filorga. Köp nu!