"Mode går fort över, stil är för evigt" - stor intervju med Ralph Lauren

Ett tidlöst land men ändå modernt. Det lockade Ralph Lauren att till slut öppna en butik i Sverige. Damernas Värld fick en exklusiv intervju med den tillbakalutade elegansens mästare, mannen som förvandlade livsstil till en affärsidé.

Text: Karina Ericsson Wärn
Foto: Jaclyn Adams- Jag har ju en bild av Sverige, och den handlar om snö, en vacker landsbygd, hantverkstraditioner och en känsla för familjen och ett sätt att leva som är väldigt modernt, fast ändå tidlöst på något vis, säger stjärndesignern Ralph Lauren när vi träffas.

Han har ännu inte satt sin fot här men i vår slår varumärkets första flaggskeppsbutik i Skandinavien upp sina portar på Biblioteksgatan 10, mitt i Stockholms flottaste modedistrikt, Biblioteksstan. Han säger att det är spännande att bli med butik i Sverige trots att han, som förvandlade livsstil till en egen bransch, i dag basar över ett imperium med över 25 000 anställda. 

Det började blygsamt med slipsar år 1971 hemma i New York. De var för­villande lika dem som bars på prestigefyllda internatskolor, vilket förstås var meningen. Ralph Lauren kan nämligen allt om kläders magi och makt. Sedan följde herrkläder, smarta skjortor för henne, safariinspirerade kollektioner, barnkläder, doft, Santa Fe-inspirerade plagg, sportkläder, målarfärg, aristokratiska ridkläder. Ja, you name it. Genom sina livsstilsannonser, som vid lanseringen på 1970-talet var ett helt nytt fenomen, har Ralph Lauren dels format vår bild av Amerika, dels fått oss att längta efter något vi inte visste att vi hade behov av. Som en weekend på en dammig ranch iklädd ridbyxor och sandfärgad sidenblus, eller en kväll i en timrad stuga med en knastrande brasa, i skönt slitna jeans och en lånad rutig flanellskjorta. Och någonstans här, i skapandet av bilder som väcker vårt begär efter både ridstövlar och kashmirtröjor i sobert grått, ligger nyckeln till framgångarna. Ralph Lauren förklarar:

- Jag säljer inte bara kläder. Jag säljer en värld, en stil. Erbjuder en livsfilosofi. Jag har alltid trott på det tidlösa, på en klassisk stil, men tillbakalutad. För min del har det aldrig handlat om trender. För mig är mannen som bär kläderna mer intressant. Vart är han på väg, vilken bil kör han, vem är kvinnan han umgås med, vad gör han på helgerna? Jag har aldrig separerat kläderna från livet. Och jag ville att mina annonser skulle skildra olika sätt att leva. För några år sedan körde jag en annons som visade en vit lada, inga modeller, inga kläder. Den bilden sa allt jag ville förmedla vad gällde en känsla av landsbygden. 

Stockholm i all ära, häromåret öppnade  Ralph Lauren ett magnifikt minipalats på Boulevard Saint-Germain i Paris. Palatset är såväl butik och skrädderi som populär restaurang. Parisadressen anser Ralph Lauren själv vara en milstolpe i karriären. Och det av flera anledningar.

- Alla de stora författarna och konstnärerna, många av dem amerikaner, har attraherats av Paris för dess romantik, historia, kultur och konstnärliga anda. Jag är av naturen en romantiker, alla mina kollektioner har en filmisk känsla och jag kan inte börja skapa en kollektion innan jag har min hjältinna. På sätt och vis skulle man kunna säga att jag skriver via mina kläder. Och vad kan vara en bättre kuliss för mina drömmar än Paris? 

Kärleken är ömsesidig, förra året förärades Ralph Lauren franska hederslegionen för sina insatser på området för stil. Medan många designers dammsuger världen i jakt på nya influenser och idéer har Ralph Lauren nöjt sig med att bara höja sin grönmelerade blick en aning. 

- Mina idéer uppstår i vardagen. Efter att jag hade gift mig började jag tänka på kläder åt min hustru och för kvinnor. När vi skaffat ett hem och skulle inreda det, men inte hittade vad vi ville ha, började jag fundera på att skapa kvalitetsprodukter för hemmet. Sedan kom barnen, och med dem idéer om barnkläder.

Den rasande stiliga hustrun Ricky, som gärna klär sig i smoking till fest, träffade han 1964 när han skulle till doktorn. Hon stod i receptionen. Barnen är tre till antalet. Medan sonen Andrew jobbar med film driver dottern Dylan en godisbutik i New York, världens största. Sonen David är involverad i företaget Ralph Lauren Corporation. Det är han som sett till att göra imperiet mer tillgängligt genom att utveckla sajten och sköta pr-biten. Sedan 2011 är David gift med Lauren Bush, barnbarn till den tidigare amerikanska presidenten George H W Bush. Vid bröllopsceremonin, som hölls på familjen Laurens ranch i Colorado, var Lauren Bush förstås iklädd en klänning signerad svärfar. En 1920-talsinspirerad pärlbeströdd dröm. På fötterna hade brud och brudtärnor cowboyboots. Kan det bli mer Ralph Lauren än så? Knappast.

Det går inte att komma ifrån att Ralph Lauren gjort en klassresa som heter duga. Föräldrarna var judiska immigranter från Vitryssland och Ralph Lauren, född som Ralph Rueben Lifshitz, växte upp i klassiska arbetarkvarter i Bronx, New York. Pappa Frank hade ett vanligt knegarjobb som målare. Uppväxten var alltså rätt så långt från den exklusiva image vi förknippar med både varumärket och personen Ralph Lauren. Revanschbegär är en stark känsla, har den funnits med som en drivkraft i hans arbete?

- Nja, jag tror att man måste göra det man själv tror på. Och aldrig ge upp eller ge efter för andras åsikter. Man ska inte bry sig om vad andra tycker, inte fundera över om man har fel. Men man ska inte heller vara avundsjuk, aldrig se sig över axeln. Lita till din instinkt, keep going.

Jaha, keep going, lätt att säga för en man som lagt hela världen för sina fötter med sitt avslappnade men luxuösa mode. Fast egentligen tycker Ralph Lauren inte om mode.

- Nej, för mig har det alltid varit en fråga om stil, inte mode. Stil behöver ständigt näring i form av nya idéer och upplevelser. Stil är något personligt, och har inget att göra med mode. Mode går fort över – stil är för evigt. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!