Chanel-väskan har blivit dyrare.
Chanel-väskan har blivit dyrare. Foto: Francesco Gili / All Rights Reserved - Francesco Gili

Så mycket höjer Chanel och Louis Vuitton priserna på grund av corona

Lyxmärkena höjer priserna på grund av Corona-pandemin. Rejält!

Har du slagit till på en Chanel-väska den senaste tiden? Trots att den troligtvis grävde ett djupt hål i plånboken, så hade du ändå tur att du inte väntade lite till: Förra veckan höjde Chanel priserna på deras ikoniska 11.12, 2.55, Boy, Gabrielle och Chanel 19-väskor. Även mindre lädervaror höjdes. Det var inte en liten ökning heller – i Frankrike rapporterades den av branschtidningen Business of Fashion till så mycket som mellan 5 och 17 (!) procent. Lyxmärken arbetar med att hålla samma prissättning på samtliga marknade, vilket gör att priserna höjs även i Sverige. 

Convid-19-pandemin sägs vara en anledning till prishöjningen.

– Som alla stora lyxmärken så justerar vi regelbundet priserna efter förändringarna i våra produktions- och materialpriser, och vi tar även hänsyn till valutakurserna, säger en talesman för Chanel. 

– Den nuvarande situationen har gjort att priset på vissa råvaromaterial, som är svåra att anskaffa på grund av den höga kvalitet vi behöver ha, har ökat igen. 

Chanel är inte ensamma – Louis Vuitton höjde priserna med 3 procent i mars och ytterligare 5 procent i april rapporterar Business of Fashion. 

Även Louis Vuitton har höjt priserna. Foto: Francesco Gili / All Rights Reserved - Francesco Gili

LÄS ÄVEN Allt du vill veta om Chanels 2.55-väska – pris, historia, var du köper den med mera!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Damernas Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande