Fjällräven Kånken fick
priset Guldknappen Accessoar 2018, och den klassiska väskan är lika självklar i storstaden som i skogen.
– Få dagsryggsäckar är så igenkännliga som Kånken. Du kan se en ryggsäck på 200 meters avstånd på stan, eller ana den fladdra förbi i ögonvrån, och ändå uppfatta att det är en Kånken, sa Henrik Andersson som är Head of innovation and design på Fjällräven till Damernas värld när de fick utmärkelsen.
Specialutgåvor av Fjällräven Kånken med unika tryck
Nu har de svenska konstnärerna Cecilia Hikkilä och Erik Olovsson fått i uppdrag att skapa egna unika tryck som ska representera deras egna relation till naturen.
Två specialutgåvor av Kånken finns nu, och försäljningen kommer gå till välgörande ändamål; till Fjällrävens nya Arctic Fox Initiative – en fond som stödjer projekt som skyddar och bevarar flora, fauna och friluftsliv.
– För mig är skogen och naturen platser där ovisshet och slump råder, på ett sätt som är både farligt och vackert. Men jag tror att ju närmare vi kommer naturen desto mer vill vi skydda den. Det är det som har inspirerat min Kånken Art, säger Cecilia.
– Kånken fanns alltid där när jag växte upp och den är djupt rotad i min barndom. Så det har varit en ära och en intressant utmaning att få jobba med det här projektet, säger Erik.
LÄS MER: Här är vinnaren av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2018!