Förutom förra årets snackis, när Ikea lanserade en beppe-hatt tillverkad av sin ikoniska blå kasse, har svenska möbeljätten hållit sig utanför klädmarknaden – till nu. I samarbete med Ikea Japan har de tagit fram en limiterad kollektion, inspirerad av Tokyos befolkning.
I pressmeddelandet om lanseringen skojar Ikea friskt med Balenciaga, som för ett par år sedan släppte en lyxväska som tydligt inspirerats av möbelvaruhusets blå kasse.
”High end-modehus har hyllat och tagit med sig Ikeas design till catwalken, och fejkade logo-tröjor är en vanlig syn på Tokyos gator. Nu är det dags för den riktiga varianten i form av lanseringen av Efterträda Collection”, skriver de.
Kollektionen heter just Efterträda och består av bland annat en hoodie, en t-shirt samt merchandise i form av en tygväska, ett paraply, en badhandduk och en vattenflaska. Streckkoden som syns på produkterna är inte vilken som helst – den tillhör Billy-bokhyllan som är Ikeas mest sålda vara genom tiderna. Kollektionen lanseras med en tillhörande kampanj där unga Tokyo-bor visar upp sina hem iförda plaggen.
I skrivande stund har kollektionen enbart släppts i butik och online i Japan, men den ska enligt uppgift senare lanseras världen över. Här hittar du hela kollektionen.