Damernas Världs chefredaktör kommenterar MQ:s konkurs.
Damernas Världs chefredaktör kommenterar MQ:s konkurs. Foto: TT

Damernas Världs chefredaktör om MQ:s konkurs: ”Ett tråkigt besked för modeälskare”

Klädkedjan MQ ansöker om konkurs på grund av den globala pandemin. ”Tyvärr är det förmodligen bara en i raden av butikskedjor och modevarumärken som inte kommer överleva krisen”, säger Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh om nyheten.

I mitten av november förra året gick MQ ut med nyheten att samtliga butiker skulle brandas om till det nya konceptet Marqet. Nylanseringen innebar ett nytt fokus där kundupplevelsen och hållbarhet skulle stå i fokus, bland annat genom ett samarbete med second hand-kedjan Myrorna, vars plagg också skulle säljas i butikerna. Men i sviterna av den globala pandemin av Covid-19 har MQ i stället ansökt om konkurs, på grund av sin kraftigt försämrade försäljning. 

LÄS MER: Efter konkursbeskedet – MQ öppnar butikerna på nytt under konceptet Marqet 

– Det var känt att MQ haft bekymmer ekonomiskt, och i slutet av 2019 sjösatte man sin nya satsning Marqet i ett försök att arbeta om varumärket. Där fokuserade främst på den professionella yrkeskvinnans behov – men att hamna mitt i en ekonomisk kris som drabbar just yrkeskvinnor hårt, så tidigt i sin satsning, var förstås fatalt, säger Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh om beskedet. 

Samarbetet med Myrorna i konceptet Marqet skulle ge MQ en nystart. Foto: TT

MQ:s VD Ingvar Larsson lämnar en kommentar om konkursen i ett pressmeddelande:

”Det är ett djupt beklagligt besked som styrelsen tvingats fatta, inte minst för vår personal, våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt vi kunnat för att möjliggöra en fortsättning av verksamheten men under rådande omständigheter får vi inse att det tyvärr inte är möjligt”.

Tyvärr är det bara en i raden av butikskedjor och modevarumärken som inte kommer att överleva krisen,

MQ är inte först ut inom svenskt mode att ansöka om konkurs. Redan för ett par veckor sedan ansökte andra klassiska butikskedjor, som Joy, Flash, The Shirt Factory och Dea Axelssons, även de om konkurs – en tydlig markering om hur de fysiska klädkedjorna står sig i det förändrade konsumtionsbeteendet. 

– Ett tråkigt besked för modeälskare i Sverige, inte minst i de städer där MQ:s butiker var bärare av märken som nu inte kommer att vara representerade på vissa orter. Tyvärr är det bara en i raden av butikskedjor och modevarumärken som inte kommer att överleva krisen, fortsätter Jonna Bergh.

MQ grundades 1957 och har 119 butiker över hela Sverige. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av Damernas Värld + hudvård från Babor. Köp nu!