Modenytt: Burberry slutar använda päls – omgående

Foto: Estrop Barcelona

Burberry ansluter sig till den allt större grupp av modehus som utesluter päls ur sina kollektioner. "Modern lyx betyder att du är socialt och miljömässigt ansvarig" kommenterar företaget.

Ämnen i artikel:

Burberry är ett i raden av modehus som slutat använda päls under senare tid. I fjol skapade 

Gucci rubriker när företaget valde att slopa päls i sina framtida kollektioner.

”Om vi inte slutar med päls, kommer de bästa talangerna inte att vilja jobba för Gucci”, kommenterade Guccis VD Marco Bizzarri angående beslutet.

Nu senast har det brittiska modehuset Burberry valt att gå samma väg, som har använt sig av päls från kaniner, rävar och tvättbjörnar i sina kläder.

– Modern lyx betyder att du är socialt och miljömässigt ansvarig. Denna övertygelse är kärnan till oss på Burberry och nyckeln till vår långsiktiga framgång, säger Burberrys VD Marco Gobbetti i ett uttalande.

Foto: Estrop Barcelona

Beslutet börjar gälla omedelbart – vilket innebär att kollektionen som modehuset visar under säsongens modevecka i London, under ledning av nye kreative direktören Riccardo Tisco, blir helt pälsfri.

Ett urval av andra modehus som helt – eller delvis slutat med päls är: Versace, Bottega Veneta, Calvin Klein, Vivienne Westwood, Tom Ford och, förstås, kanske den mest miljövänliga designern av dem alla – Stella McCartney.

Foto: Estrop Barcelona

Nyheterna kommer i en tid då modebranschen pressas allt mer för att ta sitt miljöansvar. Marco Gobbetti, kommenterar beslutet:

– Modern lyx som inte tar hänsyn till det sociala och miljömässiga ansvaret har ingen mening, det är en viktig tro vi har i företaget.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!