Damernas Värld minns Pierre Cardin – designern som trodde på modedemokrati

Pierre Cardin blev nästan hundra år, och genom hans karriär kan vi följa denmoderna tidens utveckling: Från haute couture till varumärkesutveckling. Rektorn på Beckmans Designhögskola, Karina Ericsson Wärn, minns en något bortglömd pionjär.

Pierre Cardin (1922-2020) lärde sig modeskaparens yrke genom praktik. Tidigt 1940-tal arbetade han hos Parismodehusen Schiaparelli respektive Paquin – dåtidens heta namn. Hos den senare fick han skapa kostymerna åt Jean Cocteaus surrealistiska film Skönheten och odjuret (1946). Cocteau blev så imponerad av Pierre Cardin att han introducerade honom för Christian Dior som anställde Cardin på stört. Legenden säger att det var unga Pierre som med hjälp av extra stoppning fick till den ikoniska 1947-års silhuetten ”The New Look”. 

På omslaget till Time Magazine 1974.

Salongsmodet à la Dior var dock inte Pierre Cardins grej. Han var en skarp kritiker av haute couturen som han ansåg vara en exkluderande företeelse för en konservativ livsstil på utdöende. När han 1950 öppnade ”eget” revolutionerade han haute couturen med ett geometriskt formspråk samt billiga material som vinyl och oäkta päls. Det senare skapade stor skandal. 

Pierre Cardin trodde på en demokratisering av modet, och gjorde allt för att genomföra det

Pierre Cardin trodde på en demokratisering av modet, och gjorde allt för att genomföra det, bland annat genom att på 1960-talet på ett varuhus lansera ett designermode för ”alla” – det vi kallar prêt-à-porter (alltså så vi köper kläder i dag). Hans futuristiska mode i plast och skulptural Cardintextil baserat på visioner om ett vardagsliv ute i rymden i kombination med popkonstens starka färger slog an. Liksom hans unisexplagg. 

Pierre Cardin med två modeller som bär plagg ur hans kollektion från 1979. Foto: KEYSTONE PICTURES USA / ZUMA PRESS TT NYHETSBYRÅN

Under 1970-talet arrangerade Pierre Cardin modevisningar i både Moskva och Peking. Huruvida det var hjärtat eller plånboken som satt till vänster får förbli osagt, men med sin näsa för affärer fanns det säkert en lockelse i Sovjetunionen och Kinas kundunderlag. Den korta upprättstående ”maokragen” blev ett av hans signum, liksom en look à la kommunistisk folkuniform. Men utöver att rikta sig till de stora massorna klädde Pierre Cardin också en drös med kändisar, från Beatles och Mia Farrow till skådespelerskan Jeanne Moreau som han levde med under ett par år.

Pierre Cardin med sin dåvarande kärlek, skådespelerskan Jeanne Moreau, i Vogue 1965. Foto: BERT STERN / CONDE NAST VIA GETTY IMAGES CONDE NAST COLLECTION

Via licenser lånade Pierre Cardin ut sitt namn till allt från badhanddukar till choklad, något som lade grunden till att han blev miljardär och ägare till både restauranger och extraordinära fastigheter, som sitt Barbapappa-hus på franska Rivieran. Och han var verksam ända in i det sista. Den 29 december 2020 slutade Pierre dock Cardins hjärta slå, vilket inte bara resulterade i uttalanden från den franska presidenten och modevärlden i stort, utan också med artiklar i kinesisk press, ett officiellt tack till kreatören som skapat modetrend influerad av politisk ideologi. 

Le Palais Bulles, Bubbelpalatset, på svenska ligger i Theoule-sur-Mer på franska Riveran och skapades av Pierre Cardin och arkitekten Antti Lovag.

LÄS ÄVEN Chefredaktör Jonna Bergh om Karl Lagerfeld: En odödlig legend redan före sin bortgång 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård & doftljus. Köp nu!