Mona Mohammed Ali, grundare och ägare av modellagenturen Fiiri Agency.
Mona Mohammed Ali, grundare och ägare av modellagenturen Fiiri Agency. Foto: IDA ZANDER / Fiiri Agency

Mona Mohammed Ali, grundare av agenturen Fiiri Agency: ”Jag vill visa Sveriges mångfald”

När Mona Muhammed Ali återvände efter elva år i London blev hon chockad över den ensidiga svenska modebranschen. Så hon startade en modellagenturen Fiiri, som främjar mångfald. I dag jobbar de med storkunder som H&M och Gant.

Vad var det som fick upp dina ögon för att vi lever i ett likriktat samhälle?
– Jag kommer från Somalia, men växte upp i Norrköping och Norge. Som ung muslimsk kvinna var det svårt att hitta en identitet och en balans mellan mina kulturer och jag blev ständigt påmind om min hudfärg. När jag var 19 flyttade jag till London för att plugga design och marknadföring och började jobba på modellagentur. Där möttes jag av en enorm mångfald och formades till den kvinna jag är i dag. 

– Men, när jag kom hem till Sverige igen märkte jag att det var annorlunda. Jag minns hur jag stod utanför Åhléns och såg en enorm reklamskylt med en svart modell. Så jag gick in för att köpa en foundation som passade min hy, men det fanns inte en enda produkt för oss svarta. Dagens varumärken behöver inse att mångfald inte enbart handlar om Corporate Social Responsibility och politisk korrekthet, utan att det faktiskt är ekonomiskt gynnsamt att representera fler. 

LÄS MER: Föreläsaren Lovette Jallow: 5 saker alla kan göra för att öka jämlikhet och minska utanförskap 

Mona Mohammed Ali vill skapa mångfald och representation i modeindustrin genom modellagenturen Fiiri Agency. Foto: Fiiri Agency

Mona Mohammed Ali om hur hon startade Fiiri Agency

Hur kom du på tanken att starta Fiiri Agency?
– Jag har haft en idé om att starta en agentur med fokus på mångfald och representation länge. Efter händelsen på Åhléns började jag göra research. Jag insåg att situationen inte förändrats ett dugg sedan jag växte upp i Norrköping på 1990-talet, att det är lika svårt i dag som då att hitta produkter för svarta. 

Jag var trött på att se samma modeller i alla kampanjer

– Det som pushade mig var att jag ville skapa mångfald och representation på riktigt. Jag var så trött på att se samma modeller i alla kampanjer, samma fotografer och stylister som gjorde alla jobb. Trött på att makeup- och hårstylister inte hade rätt utbildning och redskap för att jobba med afrohår och mörkare hudtyper. Jag vill se kreativitet, mångfald och representation både framför och bakom kameran. Det räcker inte med att ha en svart modell i en kampanj. Varumärken måste jobba med inkludering och diversitet på alla plan. 

LÄS MER: Hårstylisten Sainabou Chune är expert på lockigt hår: Här är hennes tips! 

Fiiri Agency-modeller i kampanj för Hobnob. Foto: Hobnob

Mona Mohammed Ali: ”Jag vill skapa mångfald på riktigt”

Vilken effekt ser du av ditt arbete?
–  Det visade sig finnas ett stort behov av mångfald inom reklam- och modevärlden. Genom kampanjer med stora varumärken har Fiiri gett möjligheten till unga människor som tidigare inte haft chansen att vara en del av modeindustrin. Vi har modeller som inte bara visar en etnisk mångfald, vi har även icke-binära, gender fluid och transsexuella modeller, samt modeller som bär hijab. 

Fiiri Agency-modeller i bland annat en kampanj för Timberland (mitten). Foto: Timberland, Fiiri Agency

Vad driver dig?
– Vår mission är att visa samhället som det verkligen ser ut, och att göra skillnad för dem som är underrepresenterade. Jag vill visa det svenska samhällets fantastiska mångfald, att folk inte längre ska tänka på en blond person med blå ögon när de tänker på Skandinavien. Att alla, oavsett utseende eller etnicitet ska känna sig inkluderade. Vi vill göra skillnad, och det är jag övertygad om att vi gör. 

”Vår mission är att visa samhället som det verkligen ser ut”, säger Mona Mohammed Ali, grundare av Fiiri Agency. Foto: IDA ZANDER

LÄS MER: På gång 2021 – 10 kvinnor du ska hålla lite extra koll på under året

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxiga produkter från Filorga. Köp nu!