Ny stjärna på modehimlen

Ett nytt, europeisk modepris såg dagens ljus för ett år sedan, närmare bestämt H&M Design Award. Och även i år kommer priset som ska stötta och uppmuntra kommande modestjärnor att delas ut. Åtta finalister från designskolor i Europa har valts ut för att tävla om 450 000 kr och en egen visning på Mercedes-Benz Stockholm Fashion Week den 29 januari. Vinnaren får sedan också möjligheten att utveckla delar av sin kollektion för försäljning i utvalda H&M-butiker i höst.

I dag står det klart att den svenska finalisten heter ... Erik Litzén! Denna 26-årige designer har studerat på Beckmans Designhögskola och han hyllas för sin skräddade stil och sitt intressanta sätt att laborera med könsidentiteter. Erik Litzén kommer att tävla mot de andra sju finalisterna om den stora vinsten. En längre intervju med denna nya spännande modestjärna hittar du efter klicket. Kollektionen ser du genom att klicka på bilderna nedan.

Här på Damernas.se kan du dessutom tävla om biljetter till vinnarvisningen där vinnarnamnet avslöjas! Tävla här: Vinn biljetter till vinnarvisningen av H&M Design Award 2013

Av: Lisa StevikVad betyder det för en ung designer att komma till final i en sådan här tävling?– Det betyder extremt mycket. Det finns inte så många vägar för en ung designer att få ekonomisk backup. Att få en sådan här boost gör all skillnad, man går från noll till hundra på väldigt kort tid, och får förstås större möjligheter att driva på sina egna projekt. Det är även en exponeringsmöjlighet, man når ut på ett sätt som inte vore möjligt annars.

Berätta om din kollektion!– Detta är min avgångskollektion från Beckmans, det sista jag gör efter tre års utbildning. Det är första gången jag får helt fria tyglar och kan styra och bestämma själv, min ordentliga debut kan man säga. Kollektionen heter P-androgynity, jag har lånat namnet från ett manifest av Genesis P Orridge, ”Androgyny Manifesto” som handlar om att androgynitet och att omdefiniera könsidentitet. Min kollektion är mitt sätt att se på identitet och hur man uttrycker identitet. Den går att applicera på både män och kvinnor, så det är en unisexkollektion.

Hur kommer det sig att du gjorde just en unisexkollektion?– Det var för mig en stark drivkraft att göra någonting som inte fanns på marknaden. Att göra kläder som har en odefinierbar sexuell pondus, och innehåller både kvinnliga och manliga tecken. Det är istället bäraren som ger plaggen laddning. Jag tror att man kan komma längre om man inte begränsar sig till ett antingen manligt eller kvinnligt. 

Vad har du inspirerats av?– Jag har alltid använt mig själv som utgångspunkt. Jag har försökt att sammanställa mig själv och allt jag gjort för att se en gemensam nämnare och sedan gräva djupare i den. Jag har även försökt definiera stilikoner för mig själv, och där har bland andra David Bowie varit en inspiration. Han hade en period där han kallade sig The think white duke, som var väldigt androgyn. Han hade mycket stora kostymer som påminner om damkostymer, så det blir som en sorts dubbeldrag, ett herrplagg i en dammodell fast på honom. Även Diana Vreeland har varit en inspirationskälla, hennes estetik är väldigt uppklädd, samtidigt som det finns något aggressivt över den, ett klassiskt manligt attribut. Det finns något androgynt även i henne som person, hennes sätt att tala och i kroppsspråket. Hon är pushig, en egenskap som traditionellt tillskrivs män. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!