Nytt samarbete kring Louis Vuittons monogram

Konstnären Urs Fischer är en av de få som fått göra sin egen variant av Louis Vouittons monogrammönster. Nu lanserar märket en ny kollektion med samarbetet.

Det är i år 125 år sedan Georges Vuitton, son till Louis Vuitton, som grundade varumärket 1854, skapade det mönster som sedan dess blivit en av världens ­starkaste varumärkessymboler, det så kallade monogrammönstret. Mönstret består av bokstäverna LV, en diamant och en blomma sammanfogade i ett mycket igenkännbart mönster. 

Det nya monogrammönstret har en handritad känsla

Det är inte många som tillåtits att sätta tänderna, eller snarare sina konstnärliga färdigheter, i signaturmönstret, men några få konstnärer kan räkna sig till den skaran: Takashi Murakama, Stephen Sprouse, Richard Prince och Yayoi Kusama tillhör dem. Nu kan ännu en samtida stjärna sälla sig till denna exklusiva klubb, den ­schweiziske konstnären Urs Fischer (alltså inte fotbollsspelaren och tränaren med samma namn). Fischer är mest känd för sina stora skulpturer, men ägnar sig även åt installation, ­fotografi och måleri. 

Det nya monogrammönstret har en handritad känsla och konstnären själv kallar det ”minnesskisser”. Urs Fischers monogrammönster görs i två olika färgställningar – svart och rött samt svart och vitt – och finns på en rad olika produkter för våren, som Louis Vuittons klassiska väskor och andra läder­produkter, skor och modeplagg. 

 

Och när vi talar om monogrammönster: I somras lanserade Louis Vuitton ett helt nytt monogrammönster för första gången sedan Georges Vuitton skapade det ikoniska originalet. Det fick namnet Since 1954 och är skapat av chefsdesignern Nicolas Ghesquière.

LÄS ÄVEN Här läser du allt om monogrammönstret Since 1954

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxiga produkter från Filorga. Köp nu!