AVAVAV SS21.
AVAVAV SS21. Foto: AVAVAV

5 viktiga höjdpunkter från Stockholm Fashion Week SS21

Stockholms modevecka är tillbaka – i ett helt nytt format. Kanske är detta en första glimt av framtidens nya modelandskap, då mycket pekar på att modeveckan aldrig kommer att återgå till det gamla. Damernas Världs Marika Cederlund guidar till fem viktiga punkter som sammanfattar Stockholm Fashion Week SS21.

Liveshopping, hållbarhet och ett alltmer utsuddat säsongstänk. Det är tre av de fem höjdpunkter som sammanfattar de viktigaste händelserna och trenderna kring Stockholm Fashion Week SS21. Skrolla vidare för att läsa mer.

1. Stockholm Fashion Week: en modevecka där alla är bjudna

Stockholm Fashion Week hade sin första visning 2005 och målet var att sätta svenskt mode på den internationella kartan. Fram tills i fjol arbetade man efter den traditionella modellen med två fysiska visningar per år – en för vår/sommar och en för höst/vinter. 2019 lades veckan ned på grund av otillräcklig finansiering. 

Snabbspola till två säsonger och en pandemi senare, och modeveckan är åter igång för SS21, under ledning av Catarina Midby, ny generalsekreterare för Swedish Fashion Associations (och även tidigare modechef på Damernas Värld). I år är alla inbjudna till modeveckan – på stockholmfashionweek.se har man kunnat följa intervjuer, seminarier och spana in de nya kollektionerna både i realtid och efterhand. 25 varumärken har visat under veckan, bland annat Rodebjer (läs om kollektionen här), A day's march (som debuterade med sin första damkollektion, läs intervju med designern Behnaz Aram här), Hunkydory och Stand Studios. Allt innehåll har kommunicerats på engelska och ämnen som hållbarhet, AI och mångfald har diskuterats och stått i fokus.

Catarina Midby, generalsekreterare för Swedish Fashion Associations, och tidigare modechef på Damernas Värld. Foto: WERONIKA BELA / BJORN BJORNSON

TIPS: Läs chefredaktör Jonna Berghs intervju med Catarina Midby inför modeveckan här 

2. Kronprinsessans återkomst

Kronprinsessan Victoria är en stor förespråkare av svenskt mode och hållbarhet. I år invigde hon SFW (för första gången sedan 2012) med ett starkt tal om hållbart mode och hur hon hoppas att den svenska modeindustrin ska bli pionjärer inom miljösmart mode.

– Jag är oroad över att tiden är på väg att rinna ut. Kära representanter i modevärlden, jag tror ni håller med mig om att högkvalitativt mode gör så mycket mer än tillfredsställer ögat. Det utmanar normer, det skapar nya möjligheter. Nu, med utmaningarna framför oss är det inte bara kläderna ni skapar som behöver vara innovativa, utan hur ni gör dem. Hur de är tillverkade, distribuerade, burna och slutligen återvunna, sa kronprinsessan i sitt tal. 

Läs mer om talet och om vilka svenska märken som Victoria valde att bära här. 

Kronprinsessan Victoria invigde Stockholm Fashion Week SS21 med ett kraftfullt tal.

3. Ett farväl till säsonger?

Både Sveriges modevecka och andra, internationella modeveckor, har under lång tid vilat på framför allt två huvudsäsonger: SS (spring/summer) och AW (autumn/winter). Men under senare år har designers världen runt börjat ifrågasätta denna struktur, särskilt de som jobbar för stora modehus som visar upp till sex kollektioner om året (utöver huvudkollektionerna tillkommer även pre-kollektioner och i vissa fall couture-kollektioner). Man menar på att det är en karusell som bara snurrar snabbare, och på vägen tappar designers sin inspiration och kunderna sitt intresse innan kollektionen ens hunnit lanseras.

Coronapandemin blev en katalysator för den här frågan, och under våren har bland annat Gucci och Saint Laurent gått ut med att man börjar arbeta på nya sätt än utefter den traditionella säsongskalendern.

Detta har förstås även smittat av sig till Norden och Sverige, och en handfull märken valde att visa säsongslösa kollektioner, eller AW20 istället för SS21, under årets SFW. Frågan om säsongernas vara eller icke vara är under lupp, och Catarina Midby har tidigare sagt att ”Säsongsstrukturen håller på att försvinna” till Dagens Industri. 

Jeanerica AW20.
1 av 3: Jeanerica AW20. Foto: Jeanerica
Maria Nilsdotter.
2 av 3: Maria Nilsdotter. Foto: Maria Nilsdotter.
Arket AW20.
3 av 3: Arket AW20. Foto: Arket

4. Liveshopping – ett nytt sätt att konsumera

Kanske har du hört talas om liveshopping, eller redan använt det själv. Liveshopping har poppat upp här och var under våren, bland annat hos Soft Goat och Gina Tricot. Under årets modevecka tog bland annat Stylein, Lexington och By Malina tillfället i akt att sälja sina nya AW20-kollektioner via livestreamade videos på sina hemsidor eller sociala medie-kanaler. 

– Vi vill dela med oss av hela By Malinas värld till alla kunder, vart de än befinner sig i världen. Shop-the-runway, som vi var först med att testa under Stockholms modevecka, ligger väldigt rätt i tiden och det är ett nytt, kreativt och digitalt sätt att göra en modevisning på. Vi känner att vi, tillsammans med andra svenska varumärken, kan lyfta svenskt mode och vara en del av svensk modeexport, säger Malin Andén från By Malina.

Bild från By Malinas liveshopping-event.
1 av 3: Bild från By Malinas liveshopping-event. Foto: ALMA VESTLUND
Lexington visade SS21, under modeveckan, och anordnade samtidigt ett livshoppingevent där man kunde handla AW20.
2 av 3: Lexington visade SS21, under modeveckan, och anordnade samtidigt ett livshoppingevent där man kunde handla AW20. Foto: Lexington
Likaså gjorde Stylein. Detta är en bild från SS21-kollektionen som plåtades av modellen Emmy Rappe själv – med hjälp av en drönare, hemma på familjegården i södra Sverige.
3 av 3: Likaså gjorde Stylein. Detta är en bild från SS21-kollektionen som plåtades av modellen Emmy Rappe själv – med hjälp av en drönare, hemma på familjegården i södra Sverige. Foto: Emmy Rappe

5. Tid för hållbarhet

Sist men inte minst så löpte ett utbrett hållbarhetstänk som en röd tråd genom hela SFW. Från seminarier där viktiga hållbarhetsfrågor diskuterades till ett alltmer säsongslöst tänk och mer hållbara material. 

House of Dagmar presenterade en SS21-kollektion där 90 procent av plaggen är gjorda av hållbara material. Nya smyckesmärket Endangered visade två säsongslösa kollektioner som hyllar våra utrotningshotade korallrev och regnskogar. Mindre märken med stort miljöfokus, som vegancertifierade Mayla och upcyclingproffsen Avavav, var med och visade, och SFW-veteranen Jennifer Blom gjorde en hel kollektion av material och tyger som tidigare legat och skräpat i hennes studio.

1 av 4 Foto: Endangered
Mayla.
2 av 4: Mayla.
Amanda Bergfors Mészaros.
3 av 4: Amanda Bergfors Mészaros. Foto: Amanda Bergfors Mészaros
Jennifer Blom
4 av 4: Jennifer Blom Foto: PETER HAKANSSON / PETER HAKANSSON

Kanske är detta en första glimt av framtidens nya modelandskap, då mycket pekar på att modeveckan aldrig kommer att återgå till det gamla. Det återstår för tiden att visa.

Vad tror du?

LÄS MER: Vad är upcycling? Allt du behöver veta om hållbara trenden 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!