Hajpade modekedjan Uniqlo öppnar i Sverige – här är allt du vill veta

Foto: IBL

Uniqlo är varumärket som satsar stenhårt på att utveckla sitt bassortiment istället för att ständigt följa nya trender – en strategi som tagit den japanska modejätten till toppen med H&M och Zara. Den 24 augusti öppnar de (äntligen) sin första butik i Skandinavien – vi vet allt om när, var och hur!

Har du passat på att handla på Uniqlo när du besökt London eller Paris är du inte ensam –  modekedjan är minst sagt populär och har av många jämförts som japans svar på svenska H&M.

Nu är det dags för Uniqlo att öppna sin första butik i Sverige vid Kungsträdgården i Stockholm, i det hus som kallas Sverigehuset. Drygt 1500 kvadratmeter stor blir den totala butiksytan, som fördelas på fyra våningar.

– Uniqlo har varit ett självklart stopp på resor, så det känns jättekul och på tiden att de öppnar i Sverige. Här kan man hitta den perfekta basgarderoben, säger Damernas Världs moderedaktör Emilia Klang.

Foto: IBL

 Skådespelerskan Kirsten Dunst gillar att handla på Uniqlo.

Då öppnar Uniqlo sin första svenska – och nordiska – butik

Butiken på Hamngatan 27 öppnar kl 11.00 den 24 augusti 2018. Uniqlos filosofi är att skapa snygga och användbara kläder med ett ursprung i de japanska värderingarna – enkelhet, kvalitet och hållbarhet, och ser sig själva som ett teknologiskt bolag, snarare än modemärke. Kedjan har i dag runt 70 butiker runt om i Europa, men öppningen i Stockholm blir den första i Norden.

I en tid då många varumärken tvingas att bomma igen väljer ni att expandera med fysiska butiker. Berätta varför!

– Det enkla svaret är att vi behöver både fysiska och digitala butiker. Det är viktigt att inte glömma bort värdet av det fysiska, även om vi planerar att expandera mer online framöver. Internet fortsätter att utvecklas i en spännande takt och gör det enklare att shoppa än någonsin. Men som människor tror vi på att beröringen är viktig. Att få känna på plaggen, och att uppleva dem på riktigt, säger Yuki Katsuta, Group Senior Vice President på Fast Retailing samt Global Head of Research and Design för UNIQLO.

Vad är hemligheten till Uniqlos framgång?

– Vår filosofi är att plagget inte ska ha en attityd, utan människan som bär det. Vi satsar på kvalitet, design som håller över säsongerna och hoppas på att plaggen hjälper våra kunder att forma sin individualitet. Istället för att designa nya plagg varje säsong, arbetar vi med att förbättra de plagg vi redan har. Vissa av våra plagg kommer i upp till femtio varianter, och vinner trots sitt låga pris över betydligt dyrare konkurrenter i produkttester. Vi lägger hjärta, själ och teknologi i vår design.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!