Upcycling och redesign är när man gör nya kläder av gamla textilier.
Upcycling och redesign är när man gör nya kläder av gamla textilier. Foto: TT

Vad är upcycling? Allt du behöver veta om hållbara trenden

Väldesignade signaturplagg skapade av gamla textilier? Ja, framtiden är äntligen här. Lär dig mer om modeordet upcycling!

Intresset för upcycling och redesign – att återanvända material och göra något mer exklusivt av dem – är än så länge i sin linda, men i takt med att mode måste bli mer hållbart lär fenomenet växa sig starkare och antalet designers som arbetar på det här sättet att bli fler. Gamla gardiner, kökshanddukar, trasmattor och kläder är nämligen på väg att bli hårdvaluta när modebranschen klivit in i det nya 20-talet. 

Att designern Jean Paul Gaultier avslutade sin sista haute couture-visning i Paris för drygt en månad sedan med att visa en remake-kollektion säger en del om saken. 

En upcyclad Gigi Hadid visar Jean Paul Gaultiers remake-kollektion. Foto: LAURENT VU/SIPA/SHUTTERSTOCK / pressbild SHUTTERSTOCK EDITORIAL TT NYHETSBYRÅN

Visningen innehöll över tvåhundra looks och av dessa var endast femtio nya, resten bestod av upcyclade plagg. Designern avslutar en femtio år lång karriär med budskapet att modet måste förändras. Och vad är då fördelarna med det? Vi tar vara på de resurser som finns och får mer unik design på köpet. En klassisk win–win. 

LÄS MER: Guide: Stilsäkra modemärken som tar miljöfrågan på allvar 

Kavaj från Hôtel Vetements som gått igenom upcycling. Foto: Pressbild

Upcycling och redesign – att använda gamla plagg och textilier till ny design

Designern Alexandra Hartmann är en som hoppat på upcycling-tåget. Hon står bakom det fransk-danska varumärket Hôtel Vetements, som skapar unika plagg av gamla hotellgardiner. Hon har sedan starten fokuserat på gardiner från eleganta hotell, främst i Paris, och det spill som blir över görs till matchande accessoarer. Den svenska motsvarigheten är Rave Review. Att skapa kläder från existerande material har lett till att Josephine Bergqvist och Livia Schück skördat framgångar såväl i Sverige som internationellt. 

Rave Review gör nya kläder av gamla material. Foto: pressbild
Vi vill visa att upcycling kan vara mode på högsta nivå.

–– Det finns många märken som fokuserar på hållbart mode just nu, vilket är bra. Men inte så många gör remake på ett avancerat sätt. Vi vill visa att upcycling kan vara mode på högsta nivå, säger Josephine. 

Plaggen görs ofta i oväntade material. 

Öppningslooken hos Rave Review FW2020 som visades på Copenhagen Fashion Week tidigare i våras. Foto: Rave Review

– Att hitta materialen är utgångspunkten i vår designprocess. Vi gillar att arbeta med material som man vanligtvis inte förknippar med mode, som bordsdukar eller handdukar. Eftersom de flesta tyger vi använder är begagnade eller överblivna så tar designprocessen ofta oväntade och intressanta vändningar, vilket är spännande, säger Livia. 

Rave Review FW2020. Foto: Rave Review

 

Stadsmissionens varumärke Remake började med redesign redan 2002. 

– Idén till Remake triggades av mängden textil som flödade in till Stadsmissionen. Problematiken var redan då tydlig – det här är inte hållbart, säger Marie Teike som är grundare och enhetschef på Remake.

En look från Remake, Stadsmissionens varumärke som arbetar med upcycling och redesign. Foto: pressbild

– Det finns fortfarande en nyproduktion som behöver ifrågasättas och redan producerat material som behöver hanteras. Vår vision är att visa på positiva sätt att jobba med textil. När Remake startades fanns det ingen dialog kring hållbarhet och det var svårt att kommunicera vad Remake var. I dag är intresset större.

Några tips för en mer hållbar garderob?

– Se i första hand över din befintliga garderob. Hur kan du använda det som redan finns där? Prova nya kombinationer eller byt plaggen innan du tar till saxen, avslutar Marie Teike. 

LÄS MER: Karin slutade shoppa nya kläder i ett halvår – det här lärde hon sig 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + Clarins produkter & necessär. Köp nu!