Burberry ansluter sig till den allt större grupp av modehus som utesluter päls ur sina kollektioner. "Modern lyx betyder att du är socialt och miljömässigt ansvarig" kommenterar företaget.

B

urberry är ett i raden av modehus som slutat använda päls under senare tid. I fjol skapade Gucci rubriker när företaget valde att slopa päls i sina framtida kollektioner.

”Om vi inte slutar med päls, kommer de bästa talangerna inte att vilja jobba för Gucci”, kommenterade Guccis VD Marco Bizzarri angående beslutet.

Nu senast har det brittiska modehuset Burberry valt att gå samma väg, som har använt sig av päls från kaniner, rävar och tvättbjörnar i sina kläder.

– Modern lyx betyder att du är socialt och miljömässigt ansvarig. Denna övertygelse är kärnan till oss på Burberry och nyckeln till vår långsiktiga framgång, säger Burberrys VD Marco Gobbetti i ett uttalande.

Burberry 111773

Foto: Estrop Barcelona

Beslutet börjar gälla omedelbart – vilket innebär att kollektionen som modehuset visar under säsongens modevecka i London, under ledning av nye kreative direktören Riccardo Tisco, blir helt pälsfri.

Ett urval av andra modehus som helt – eller delvis slutat med päls är: Versace, Bottega Veneta, Calvin Klein, Vivienne Westwood, Tom Ford och, förstås, kanske den mest miljövänliga designern av dem alla – Stella McCartney.

Burberry 111837

Foto: Estrop Barcelona

Nyheterna kommer i en tid då modebranschen pressas allt mer för att ta sitt miljöansvar. Marco Gobbetti, kommenterar beslutet:

– Modern lyx som inte tar hänsyn till det sociala och miljömässiga ansvaret har ingen mening, det är en viktig tro vi har i företaget.

NUVARANDE Modenytt: Burberry slutar använda päls – omgående
NÄSTA Soulstjärnan Cherrie: ”Jag sjunger för tjejerna i orten – de bortglömda”