Snart är det dags för Stocholms modevecka där svenska designers och varumärken presenterar nyheterna för våren/sommaren 2019. Denna säsong tar flertal debutanter plats på catwalken – bland andra Kenza med sitt märke Ivyrevel.

P

å visningsschemat för Stockholm Fashion Week SS19 ser vi en rad återkommande varumärken som Ida Sjöstedt och Filippa K, men denna säsong kännetecknas även av ett stort antal debutanter på catwalken. En av nykomlingarna är Kenza Zoutien med varumärket Ivyrevel som kommer att visa två ”see-now-buy-now”-kollektioner för hösten och vintern 2018. Kollektionerna har hämtat inspiration från de ikoniska filmerna The Royal Tenenbaums och Blade Runner.

Andra varumärken som visar sina kollektioner för första gången är Soft Goat, Little Liffner samt kändisstylisten Selam Ghirmay Fessahaye med en ny, egen kollektion.

– Vi ser en återväxt av unga varumärken på schemat och en mer dynamisk plattform för visningar och presentationer. Det är en spännande utveckling i rätt riktning för att möta framtidens modebransch. Stockholm Fashion Week har bidragit till att positionera svenskt mode på en global plattform och modebranschen har under en tio års-period fördubblats till att idag sysselsätta nära 60 000 människor med en omsättning på över 300 miljarder kronor. Mode har växt till en av Sveriges viktigaste näringar, säger Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council.


Varumärken som är bekräftade att presentera vårens kollektioner på det officiella schemat är Amaze(ZINE) & Nhorm, ATP Atelier, Auktionsverket, Borås Textilhögskola, Busnel, By Malina, Camilla Thulin, Diana Orving, Emelie Janrell, Filippa K, House of Dagmar, Ida Klamborn, Ida Sjöstedt, Ivyrevel, Jennifer Blom, Lazoschmidl, Little Liffner, Maria Nilsdotter, Maxjenny!, Naim Josefi, NAND, Selam, Soft Goat, Swedish Fashion Talents och Stand.
NUVARANDE Nu är det officiellt: Kenza debuterar med visning på modeveckan
NÄSTA Så slipper du skavsår mellan låren (riktig sommarplåga!)