Artikeln innehåller annonslänkar

Skönhetsredaktören: ”De mest effektiva kosttillskotten för hud och hår”

Funkar kosttillskott för att boosta huden och håret? Damernas Världs skönhetsredaktör Anja Skeppe Grahn listar sina favorittillskott – från msm till kollagen och c-vitamin - och svarar på varför de har en viktig plats i skönhetsrutinen.

I en modern skönhetsrutin suddas gränserna mellan det vi stoppar i oss och smörjbar beauty alltmer ut. Att skönhet kommer inifrån och att vi är vad vi äter är gamla talesätt, men börjar nu på allvar bli verklighet då kunskapen om hur vi kan spetsa vår skönhetsrutin med extra tillskott ökar. Kroppen ses som en helhet och ”beauty biochacking” – alltså att optimera utseendet och framför allt hudens välmående genom att ”hacka” biologiska processer – är det begrepp som det talas om nu, snarare än att man ska väga upp för brister. 

Skönhetsjägaren tar tillskott av ämnen som normalt inte finns i kosten, snarare än att väga upp för brister

Färgsprakande, naturlig mat med inslag av väl valda proteiner och fettkällor är grunden i skönhetshackarens dagliga kost. Till skillnad från om du lider brist på något och tar multivitaminer, som ska vara funktionella, använder den skönhetsintresserade ”beauty biohackern” tillskott – ofta ämnen som man normalt inte hittar i kosten, eller som det finns för lite av i maten – för att boosta hud, hår och naglar.

Skönhetsredaktörens bästa snyggpiller

– Den största boven bakom hudens åldrande är proteinskador och oxidativ stress. Solens strålar tros till exempel stå för cirka 60 procent av detta, så solskydd på minst spf 30 är skönhetslag. Men det går även att sinka åldrandet från insidan. Jag är en flitig användare av Pubmed (medicinsk databas – reds anm.), dock är vår inre kemi komplex och just kosttillskott kan vara väldigt individuellt. Därför har jag valt att tipsa om det som funkar bra för mig, men som så klart även har en vetenskaplig förankring. Jag gillar också att ta varje ämne enskilt för maximal kontroll.

Kollagen - så boostar det huden

– I underhuden finns kollagenfibrer som är vävda till ett nät av elestin och andra proteiner vilket ger huden elasticitet och spänst, men när kollagenproduktionen avtar (redan efter 30!) så blir elastinet lösare och slappare i strukturen vilket ger rynkor. Kollagen som man äter har en förmåga att bygga upp kollagenet i huden igen, vilket man kunnat mäta i studier. Däremot går det inte till så att kollagenet man stoppar i sig simmar ut i huden, nej det bryts ner som allt annat i magen, men den typ av aminosyror som kollagen består av har visat sig vara väldigt fördelaktiga för att bygga upp kollagen i huden. 

Aminosyrorna i kollagen man äter har visat sig kunna hjälpa till att bygga kollagen i huden.

Jag har ätit kollagen kontinuerligt i snart tre år och märkte redan efter några månader hur min hud blev fastare och spänstigare. Jag brukar blanda pulver i smoothies, te eller kaffe eller gör en varm choklad med gurkmeja (som även ger antioxidanter och en anti-iflammatoriskt boost), eller bara ta en shot när jag är på språng. Faktiskt så räknar jag inte kollagen som tillskott utan som mat och en del av sund kost. Historiskt har också människan tagit tillvara på större delen av djuret och inte bara muskelfibrerna som vi numera äter mest av.

Kollagenpulver från Puori och färdig drickshot från Reserol.

– Ett favoritpulver att blanda ut i kaffe och smothies är kollagenpulvret Cp1 kollagenpeptider från Puori.  Se mer och köp här (länk till Meds).  

– Jag brukar alltid ha med mig en i väskan, eller ta en på morgonen eller mellis när jag behöver något snabbtKollagenshots, Collagen drink, från Reserol. Se mer och köp här (länk till Reserol).  

Omega 3 - återfuktar huden och verkar antiinflammatoriskt

– Kronisk inflammation är stor bov bakom hudproblem som rosacea och akne, och obalansen mellan fettsyrorna Omega 3 och Omega 6, där vi får i oss alldeles för mycket Omega 6 i jämfört med Omega 3, tros ligga bakom inflammation.
Speciellt i vår västerländska diet får vi i oss alldeles för lite Omega 3-fettsyror i jämförelse med Omega 6. Det finns även teorier om att den överviktsepidemi som vi ser i västvärlden orsakas av just obalansen mellan Omega 6 och Omega 3, där vi får i oss enormt mycket mer Omega 6 från växtoljor, och att det i kombination med socker och snabba kolhydrater skulle göra oss tjockare.

Huden känns mer återfuktad av Omega 3.

Omega 3 gör även våra cellmembran starka och flexibla. Personligen märker jag att huden känns mer återfuktad när jag är noga med att ta rejäla doser Omega 3.
Nyligen gjordes även en intressant studie vid Örebros unviversitet där man kunde se att äldre kvinnor, som normalt har svårt att bygga muskler, hade lättare att öka i muskelmassa när de åt extra Omega 3.
Förutom ”vanliga” Omega 3-kapslar äter jag också kallpressad torskleverolja i kaspelform för att få i mig naturligt D-vitmamin i kombination av hudboostande A-vitamin.

Omega 3-kapslar från Puori och kapslar med torskleverolja från Rosita/Naturshopen.se.

– Favoritkapslarna O3 Omega-3, från, Puori. Se mer och köp här (länk till Meds).   

– Torskleverkapslarna Extra virgin cod liver oil, från, Rosita/naturshopen.se. Se mer och köp här (länk till Naturshopen).  

Glutation – superantioxidanten 

– Glutation är kroppens egna, oerhört kraftfulla antioxidant som gör den stora skillnaden på oxidativ stress. Antioxidanter i maten, som blåbär och grönt te hjälper till, men är inte lika viktiga som kroppens eget försvar. I Asien är glutation ett populärt kosttillskott för huden och injiceras ofta intravenöst (!), men enligt min mening är det bättre att stötta upp med ämnen som kroppen behöver för att tillverka egen glutation, som aminosyrorna glycin (finns mycket i kollagen), cystein och glutamin. Selen, mariatistel och svavel stöttar också glutationen  genom att hjälpa levern och kroppen att rena sig från tungmetaller.  NAC, N-acetylcystein förstärker även avgiftningsfunktioner och är mitt bästa piller för att motverka de skadliga effekterna när jag dricker vin.

Kosttillskott som stöttar glutaion från Thorne.

– I min avgiftningsarsenal ingår Selen, Selenomethionine,  Glycine, Nac och Mariatistel/ Milk thistle, Siliphos, alla från Torne. Se mer och köp här, här, här och här (länkar till Meds och Iherb).

 

MSM och C-vitamin - för tjockare hår och bygga kollagen

– Msm, en typ av svavel, beskrivs ofta som ett mirakelmedel och jag upplevde en kraftig förbättring på min hårväxt när jag käkade stora doser svavel (för de som är okänsliga för smaken är pulver i stället för kapslar ett budgettips). Extra bra effekt fick jag när jag kombinerade med C-vitamin, men i stället för bara askorbinsyra, som bara är en liten del av C-vitaminmolekylen, äter jag naturlig C-vitamin i tillskottsform, vilket också ger viktiga bioflavinoider. Precis som svavel behöver kroppen C-vitamin för att bilda glutation och kollagen. 

C-vitamin med bioflavinoider från Megafood/Greatlife.se och MSM från Helhetshälsa.

– C-vitamin med naturliga bioflavinoider Complex C från Megafood. Läs mer och köp här (länk till Grealife).  

– Msm boostar framförallt mitt hår. Kapslar, 250 kr, Helhetshälsa. Läs mer och köp här (länk till Meds). 

Probiotika för tarm- och hudhälsa 

– Maghälsan och huden är tätt sammankopplade. Det kan jag märka i perioder av mycket stress då magen börjar stöka, vilket ofta går hand i hand med hudproblem. Många hudproblem har dessutom en koppling till inflammation vilket gör att användare av probiotika kan se en förbättring vad gäller eksem och akne. Stig Bengmarks synbiotika har bra forskning bakom sig och är därför mitt förstahandsval.

Synbiotic, pro- och prebiotika från Stig Bengmark.

Probiotika med fibrer, Synbiotic15, 555 kr, Stig Bengmark. Se mer och beställ här (länk till Supersynbiotics.se) 

Minska inflammation med resveratrol och gurkmeja

– Kroniska inflammationer kan ge ett åldrat och härjat utseende, men resveratrol och kurkumin (den aktiva substansen i gurkmeja) är båda anti-inflammatoriska. Det finns otaliga studier som bekräftar detta, dock har det visat sig vara sisådär med upptagningsförmågan, speciellt när det gäller resveratrol, och därför är det viktigt vilket sorts tillskott man väljer. Svenska märket Reserol har löst det med en tunn film som man sätter på insidan av kinden och därmed går resveratrolet ut i kroppen utan att behöva passera matsmältningssystemet.

Resveratrol från Reserol och kurkumin från Thorne.

– Anti-inflammatoriska kosttillskott som jag sett en positiv påverkan på mitt utseende, Resveratrol boosting film, från Reserol. Se mer och köp här (länk till Reserol).  Kurkumin, Meriva 500-Sf, från Thorne. Se mer och köp här (länk till Bodystore). 

Nad+ - nytt och intressant kosttillskott som kändisarna älskar

– Nuförtiden pratar hälsonördar om välmående på cellnivå och Nad+ är en av de molekyler det forskas mycket på just nu. Själv har jag ätit Tru Niagen i ett par månader: det innehåller nikotinamidribosidklorid (nicotinamide riboside chloride på engelska) som bidrar till att bilda Nad+ (nikotinamidadenindinukleotid eller Nicotinamide adenine dinucleotide på engelska). Nad+är i sin tur ett koenzym som finns i alla celler men som minskar med åldern och det krävs bland annat för att mitokondrierna ska fungera. Enligt några studier bidrar det till bättre hud. Om du tappade bort dig vid nikotinamidribosidklorid kan jag meddela att även Victoria Beckham är ett fan av tillskott som boostar Nad+ och hon ser ju fantastisk ut.

Tru Niagen NAD+ från Greatlife.se.

– Nad+ som ska bidra till friskare celler, Tru Niagen/greatlife.se. Se mer och köp här (länk till Greatlife). 

LÄS MER: De hetaste hälsotrenderna 2021 

Grunden för alla skönhetshackare

– Kosttillskott är just tillskott och därmed ett komplement till kosten. Det finns tillskott som har stora fördelar för hud, hår och hälsa, men de kan inte kompensera för en osund livsstil.  Så fixa kosten, stressen och sömnen först – addera sedan tillskotten. Välmående kan inte köpas på burk och vägen till välmående finns inte i mirakelpiller. Så börja alltid med det grundläggande innan du går vidare! Här kommer mina hälsobudord som jag alltid försöker leva efter:

Kosttillskott kan aldrig kompensera för dålig kost

Sluta banta
– Bantning utarmar kroppen på näringsämnen. Fettet på kroppen är ett viktigt hormonproducerande organ som kvinnor inte ska ha för lite av (så klart inte för mycket heller). Att äta fett underlättar också upptaget av fettlösliga vitaminer som A- och D-vitamin.

Ät i regnbågens färger + protein
– Vitaminer är bäst att få i sig via maten eftersom de då ackompanjeras av andra mikronäringsämnen som underlättar upptaget. Frossa i polyfenoler från bär och olika sorters grönsaker – satsa på att äta så varierat som möjligt. Koka egen benbuljong, ett billigt kollagentillskott som dessutom ger en massa nyttiga mineraler.

Stressa ner
– Förutom att eliminera saker som ger oro, försök också dra ner på kaffe, och drick grönt te i stället. Det sliter inte alls lika mycket på binjurarna. För mycket slitig konditionsträning är inte heller bra eftersom det också ökarkortisolet (stresshormon) och konkurrerar med de förskönande könshormonerna. Yoga, pilates och promenader är mina favoritträningsformer.

Skippa sockret
– AGE = Advanced Glycation End products kallas problemet med försockrade proteiner som i längden gör huden slapp och rynkig. Socker som vi får i oss via maten ger högt blodsocker och snabba blodsockerstegringar vilket förstör huden genom att sockret klistrar sig fast vid våra celler och gör dem dysfunktionella. 

Sov som det vore ditt jobb
– Ordentlig, ostörd söm är oslagbart för hälsa och utseende. Se till att du har alla förutsättningar för att göra ett bra sömnjobb.

Meditera och utöva mindfullness
– Förutom att det stressar ner gör det dig också medveten om din kropp och dess behov.

LÄS MER: Damernas Världs bloggare Emma Mattson listar sina bästa hälsorutiner.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård från Exuviance. Köp nu!