EXKLUSIV LISTA: Läsarnas skönhetsfavoriter

För trettonde året i rad har Damernas Världs  läsare utsett sina skönhetsfavoriter. Några gamla älsklingar, men också några nya bekantskaper har i år funnit sin plats på Sveriges förnämsta skönhetslista.

I MORGON: Lista över de bästa mascaorna.

Tio i topp-listan där siffran inom parentes visar förra årets placering

1 (1) Foundation Spf 15, Bare Minerals, 435 kr. 

Trots att den bara har funnits i Sverige i åtta år hamnar   Bare Minerals Foundation ständigt i topp bland läsarfavoriterna. 2010 är tredje året i rad som mineralpudret innehar förstaplatsen. En av anledningarna till att denna puderfoundation har blivit så populär är naturligtvis att den levererar. En produkt som inte ger oss det resultat vi kräver köper vi inte om och om igen. Det här var också banbrytaren som lärde oss det nya ordet mineralmakeup, makeup utan kemikalier, onödiga parfymämnen och konserveringsmedel, som dessutom vårdar huden. I år har produkten dessutom förbättrats och finns nu i en mattare och mindre skimrande variant. Och nu går det också att tillsluta hålen i förpackningen, vilket får pudret att stanna i burken. En liten applåd för det.

2 (6) Body Butter, The Body Shop, 165 kr.

Det verkar inte som att det går att göra en läsarfavoritlista utan att   The Body Shops klassiska storsäljare   Body Butter kommer med. De flesta som röstar på den här rika, härliga kroppscrèmen har fastnat för Moringa-doften, men vi får även in många röster på varianter med sheasmör och nötter. Sheasmöret är även en stor del av Moringas succé. I Body Butter Moringa är det Community Trade-odlat, liksom det ingående kakaosmöret, honungen, paranöts- och sesamoljan. 

3 (2) Eight Hour Cream, Elizabeth Arden, 395 kr.

För exakt 70 år sedan började   Elizabeth Arden sälja sin egen blandning   Ardena Eight Hour Cream, som den hette då, till kvinnor med uppmaningen: "Prova, jag använder den på hästarna". Den blev enormt populär och snart började den till och med användas mot brännskador på barnsjukhus. Den revolutionerande ingrediensen som Arden banade väg för var en antiinflammatorisk och huduppmjukande beta­hydroxisyra som tillsammans med E-vitamin och petrolatum bildar den feta, skyddande hinnan. Och namnet? En av Elizabeth Ardens mest lojala kunder använde den på sin sons skrubbsår och hävdade att huden läkte på åtta timmar. 

4 (3) Touche Éclat, Yves Saint Laurent, 405 kr.

  Touche Éclat var den första concealern av denna typ. Touche Éclat lanserades 1992 och förändrade hela concealermarknaden. Plötsligt började man prata om lyster, inte bara täckning. Pennan ljusar effektivt upp huden under ögonen och runt näsan. I dag säljs det en Touche Éclat-penna var tionde sekund någonstans i världen.

5 (5) Juicy Tubes, Lancôme, 225 kr.

Läppglanset   Juicy Tubes, som lanserades för exakt tio år sedan, var det första färgade läppglanset i tub. Det ger verkligen den där riktigt glasartade ytan som man bara ser på bild. I dag har skönhetstrenderna svängt från det hyperglossiga till en dragning åt mer läppstiftsliknande produkter. Men Juicy Tubes består och vill inte lämna våra handväskor. 

6 (Ny!) Photo Finish Foundation Primer, Smashbox, 175 kr.

 
För ett par år sedan lärde sig Sveriges skönhetsentusiaster ett nytt ord: primer. Det är en silikonbaserad produkt som man applicerar mellan fuktcrème och foundation. Det amerikanska märket   Smashbox, grundat av ett par av   Max Factors ättlingar som drev en fotostudio i Los Angeles och saknade ett bra sminkmärke för fotograferingar, var först med primer i Sverige. Och naturligt nog är det också Smashbox som är först med en sådan produkt bland läsarnas favoriter. Primern lägger sig som ett spackel på huden och jämnar ut små skavanker så att makeupen sitter bättre och framför allt ser bättre ut.

7 (Ny!) Shea Butter Hand Cream, L'Occitane, 225 kr.

Med inte mindre än 20 procent rent sheasmör har den här mjukgörande handcrèmen hittat ända upp i toppen bland läsarnas favoriter.   L'Occitane använder sig av organiskt odlat och ecocertlicensierat sheasmör från Burkina Faso, där företaget är med och driver ett hållbarhetsprogam, som i dag har 12 000 anställda kvinnor som arbetar med att utvinna sheasmör.
Genom att man köper det direkt av kvinnorna får de skäliga löner och alla sociala kostnader betalda. Förutom sheasmör ingår även honung, mandelextrakt och kokosnötsolja bland de välgörande ingredienserna.

8 (7) Beauty Flash Balm, Clarins, 395 kr.

Denna storsäljare är en riktig askungecrème. Den ger ett lyft och en strålande hy - i några timmar. Crèmen har funnits i 30 år och kan används som dagcrème, över dagcrèmen som primer eller utblandad med foundation. När den används tillsammans med foundation ger den makeupen lite längre hållbarhet samtidigt som den är lystergivande och har lyftande effekt.

9 (Ny!) Microshadow, Make Up Store, 140 kr.

  Make Up Stores ögonskuggor har fans över hela världen, inte minst tack vare det enormt breda färg­urvalet. 89 olika nyanser finns just när detta skrivs och med största sannolikhet finns det ännu fler när du läser tidningen. Det gör det enkelt att hitta exakt rätt nyans. Att skuggan sedan är precis lagom pigmentrik och lätt att applicera gör den ännu mer populär.

10 (9) Terracotta Bronzing Powder, Guerlain, 480 kr.

1984 lanserades en helt ny produkt, ett solpuder i fast form som gav bäraren solkyssta kinder. Tidigare hade det funnits så kallade indianpuder i lös form, bruncrèmer och kastanjevatten, men nu var det plötsligt enkelt att få en perfekt   Bo Derek-look.   Guerlain blev klart ledande trots att marknaden snabbt fylldes av kopior. Men precis som Damernas Världs läsare vill inte världens kvinnor byta ut   Terracotta Powder mot något annat. I dag säljs det en dosa var tjugonde sekund och pudret har alltid funnits med bland läsarnas favoriter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!