Kommer de här nya svenska skönhetsmärkena förändra din hudvårsrutin?

Skönhetsbranschen kokar av innovation och skaparanda. Möt skaparna av våra favoriter bland nya skönhetsmärken.

RDP Skincare
Hudvårdsminimalism

Foto: COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.

”Jag har alltid varit en hudvårdsnörd. Redan från tidiga tonår letade jag efter produkter som kunde fixa min hormonella akne. Aknen försvann, men intresset för hudvård kvarstod och jag blev mer och mer intresserad av vad krämer innehåller och vad vi egentligen smörjer huden med”, berättar RDP skin­cares grundare Rebecca Dufour Partanen. Hon har en internationell bakgrund, bland annat inom skönhet och mode i USA samt hållbarhetsfrågor på svenska ambassaden i Tokyo och Unesco i Paris.

När jag flyttade tillbaka till Stockholm blev jag förvånad över hur få hudvårdsmärken här som fokuserar på naturlig hudvård.

Var kom inspirationen från? 

”Min mamma började tidigt använda rena produkter med få ingredienser och var skeptisk till de ideal som marknadsfördes och den negativa effekt de kunde ha. Idén formades vidare när jag jobbade med mode och skönhet i New York. När jag flyttade tillbaka till Stockholm blev jag förvånad över hur få hudvårdsmärken här som fokuserar på naturlig hudvård. Då bestämde jag mig för att testa vingarna och skapa de produkter och det varumärke jag själv letar efter. Jag ville skapa ett minimalistiskt, skandinaviskt varumärke rotat i tydliga värderingar som hållbarhet, och som fokuserar på ’slow beauty’; alltså få produkter, men av kvalitet som ger långvariga och hållbara resultat i stället för temporära quick-fixes.”

Förpackningen är intressant, berätta om den?

”Vi är det första varumärke i Sverige som har en förpackning gjord på träfiber från nordisk skog med naturliga bindningsmedel. Den är organiskt nedbrytbar och har mindre miljöpåverkan än både plast och glas, förmultnar lika snabbt eller snabbare än ett träd i naturen och lämnar ingen mikroplast eller andra farliga ämnen efter sig. Den är framtagen tillsammans med en finsk start-up som heter Sulapac.”

Ni har börjat med en enda produkt, Slow face ­cream. Är fler på gång, eller kommer ni att hålla er där?

”Slow face cream är vår första produkt. Den är svenskproducerad, vegansk, unisex, parfymfri och innehåller enbart naturliga ingredienser. Vi har producerat en liten batch, men fler produkter är under utveckling.”

Hur ser en minimalistisk, hållbar skönhetsrutin ut för dig? 

”För mig är en det viktigt att göra skönhetsrutinen till en positiv stund för sig själv. Det kan handla om att tända ett ljus, eller om man har mer tid, en face yoga (finns tutorials på nätet, reds. anm). En hållbar hudvårdsrutin innehåller så få produkter som möjligt, enligt mig. En rengöring, en återfuktande kräm, ett serum och en olja. Huden klarar sig på detta. Att överexfoliera är inte bra för hudens barriär och kan skada den i längden. Mitt mål är att förenkla hudvård med en minimalistisk och hållbar produkt.”

UNIFORM
Doftande oljor

”När jag gick tillbaka i mitt doftregister var det en speciell doft som stack ut, nämligen trapphusen i förorterna som jag hade bott i under min uppväxt. Sedan dess har jag velat göra en kollektion av dofter som enbart är baserade på dofterna jag känt från hemmen i de trapphus jag har besökt. Både från de svenska och utländska”, berättar Haisam Mohammed, som grundare av byrån Brons arbetat inom det mesta inom den kreativa sektorn, från rådgivare och strategi till design.

Parfymoljan är snäll mot din hud, då den inte innehåller någon alkohol som kan irritera, den sätter sig bättre än sprayparfym och aktiveras av din kroppsvärme.

Vad är historien och inspirationen bakom dina första tre dofter?

”Inspirationen till Maghrib, som betyder solnedgång på arabiska, är minnet av upplevelsen att bevittna solnedgången på taket av ett höghus under en av de varmaste sommarkvällarna och samtidigt känna dofterna från den kryddiga matlagningen från den översta våningen. Det är en rund doft som öppnar upp ljust med äpple och peppar, men som sedan blir mörkare med tobak i hjärtnoten och mysk, rökelse och cederträ i basen. Cassis speglar den varma doften som slår dig i ansiktet när du stiger av planet på en ny destination. För mig var det senast i Marseille i södra Frankrike. Formeln innehåller krämigt fikon, uppfriskande kokosnöt och syltigt plommon, på en välbekant bas av cederträ och sandelträ. Limbo är vår mest komplicerade doft. Den är inspirerad av känslan av att slitas mellan olika känslor, och kollisionen som sker när två motsatser kolliderar. Här uttrycks konstrasterna jag upplevde mellan att förflytta mig från ytterstadsområdet till stadskärnan och den stridande känslan av tillhörighet. Limbo är ett oväntat möte mellan rabarber, hö, och träiga noter som sandelträ.” 

Varför har du valt att arbeta med doftolja framför ”vanlig” parfym?

”Parfymoljan är snäll mot din hud, då den inte innehåller någon alkohol som kan irritera, den sätter sig bättre än sprayparfym och aktiveras av din kroppsvärme. Den är också lite mer intim vilket jag uppskattar.” 

Hur vill du att dina dofter ska få en att känna? 

”Jag vill att det ska kännas som om du målar upp personen som du vill vara för dagen med hjälp av Uniform. Se flaskan som en pensel och doften som en karaktär. Det är i alla fall så jag känner. Våra kunder använder Uniform av olika anledningar. Antingen för att uttrycka en inneboende känsla eller för att uttrycka en ambition. Båda funkar.” 

Hur kom du fram till namnet, Uniform?

”Eftersom jag hade gått in och ut dagligen ur dessa trapphus hade även doften av dem satt sig på mig, och jag bar doften med stolthet – som en uniform.” 

Oystermirror
Spegel med LED-teknologi

”Projektet är sprunget ur mitt intresse för identitet, kropp och scenkonst. Smink och mask är så fascinerande hantverk och konstformer, säger Klara W Hedengren, konstnären och kreatören bakom Oystermirror, en spegel med LED-teknologi som kan justeras med hjälp av mobilen efter tillfälle. 

”I projektet intervjuade jag dragartisten Admira Thunderpussy, Sveriges absolut bästa dragartist, som är modell på bilderna, och den fantastiska maskören Matilda Bragner som båda två både är och har varit otroligt inspirerande i mitt liv och arbete. Deras hantverk och uttryckssätt genom smink i förhållande till identitet och scenskapande är så spännande. Det var ut­ifrån samtal med dem som projektet föddes.”

Vad betyder skönhet för dig?

”Smink är ett tyst men högljutt språk, det fascinerar mig hur mycket du kan uttrycka med så små medel. Precis som mode kan smink förlösa, frigöra, visa och skapa nya sidor av en person. Det är farligt med frigjorda och stärkta personer, därför ses det också som så omåttligt provocerande för vissa. Smink är också en stor del av min egen identitets utforskande, att sminka mig är en ritual för reflektion.”

Smink är ett tyst men högljutt språk, det fascinerar mig hur mycket du kan uttrycka med så små medel.

Du har återkommit till spegeln, även i dina kroppsformade speglar Body talk. 

”Spegeln är ett av de material jag dras till mest, det är magiskt i sig själv; det är hårt och kallt, men i sin hårda yta kan det reflektera oändliga rum. Det är ett industriellt men kroppsligt material som också är starkt kopplat till identitet och reflektion. I just Oyster ville jag skapa en omslutande form runt om spegelns kalla yta, som reflekterar det ombytliga ljuset i den inbyggda LED-tekniken. Formen är inspirerad av ostronets starksköra, omslutande skal. När du träder in i spegeln blir du pärlan i ostronet. Body talk, kroppsspeglarna, är sprunget ur samma nyfikenhet kring identitet. Det projektet hade kroppen i fokus. Vilken kropp får existera i vilket rum? Hur ser vi på varandra och på oss själva? Kan objekt få dig att leva dig in i någon annans blick?” 

MANTLE
Lugnande hudvård 

Vad betyder Mantle?

”Lady’s mantle är engelska för daggkåpa”, berättar Stina Lönnkvist, co-founder och CMO på Mantle. 

”Daggkåpan har använts som medicinalväxt av framför allt kvinnor i hundratals år, och dessutom älskar vi symboliken i hur den samlar de små känsliga daggdropparna i gryningen. Det är så varsamt vi bör ta hand om oss själva! Vårt eget välmående är ju faktiskt det viktigaste vi har.”

 Vem har ni tagit fram Mantle-serien för? 

”Våra produkter passar alla, men våra hjärtan klappar lite extra för den moderna kvinnan, eftersom vi själva resonerar med henne och de krav och den stress hon ställs inför i dagens samhälle. CBD-branschen är otroligt mansdominerad, och det fanns inget varumärke i Europa som vi tilltalades av. Därför skapade vi Mantle, som är ett CBD-universum för både skönhet och välmående.”

Hur har CBD-olja påverkat era liv? 

”Efter hektiska år i karriären började vi leta efter enkla men kraftfulla health hacks för mer balans i vardagen.”

Berätta om hudvården.

”Först ut är tre naturliga, veganska och aktiva produkter boostade med bland annat CBD. CBD är ej att förväxla med den mycket mindre potenta hampa­fröoljan, eller cannabis seed oil. Det är en exklusiv superingrediens som passar för vårt nordiska klimat, då extraktet verkar lugnande, djupt återfuktande och starkt anti-inflammatoriskt.” 

COLEKT
Tillbaka till skärgården

”Colekt handlar om att samla naturen, det mest näringsrika och gröna för en ready to go anytime anywhere-rutin och lifestyle”, säger Ellen af Petersen, som tillsammans med Susanne Vennerstrand startade Stockholmsbaserade Colekt, ett veganskt livsstilsvarumärke med fokus på unisex hudvård och dofter som lanseras under hösten. 

”Vi använder oss av näringsrika och potenta ingredienser med en ’Scandi-take on beauty’, som till exempel alger.” 

Var kommer inspirationen från?

”Vi inspireras av kontrasten mellan vår svenska skärgårdsnatur och urban living. Naturen med sin unika färgskala har tagit fram Colekt grey, en känsla av den karga gråheten som flörtar med Strindbergs måleri i skärgården. Colekt inspireras av konst, fashion och arkitektur, med svenskt kulturarv och intresset för naturen, både växter och outdoor living.

LÄS ÄVEN Svenska toppmodellen Roger Dupé om sitt nya hudvårdsmärke Melyon

AMOLN
Svävande doftdesign

”Det var en passionerad hobby som efter fantastisk feedback relativt snabbt utvecklades till något mer seriöst”, säger Jonas Bergholm som tillsammans med sin fru Aice tog fram varumärket.

”Amoln kommer från engelskans ’a’ och svenskans ’moln’. Molnets fängslande former växlar skepnad och förflyttar sig i vinden på samma sätt som dofter förflyttar sig i vinden och uppenbarar sig genom sina olika lager av doftnoter …

Vi ville inte enbart skapa ett doftljus, utan också en inredningsdetalj

Varför doftljus? 

”Dofter är fascinerande, varierande och individuella. En specifik doft kan berätta en historia och återskapa minnen på ett sätt som andra sinnen inte kan. Vi ville inte enbart skapa ett doftljus, utan också en inredningsdetalj. Med våra blå doftljus erbjuder vi en tidlös design som bryter den vardagliga och ofta närvarande gråskalan och erbjuder en behaglig och väldoftande färgklick.”

Ni har samarbetat med en illustratör som tävlat i Le Grand Prix du Carré Hermès. Berätta mer!

”Le Grand Prix du Carré Hermès är en tävling som hålls av Hermès, och i juryn sitter Pierre-Alexis Dumas, som är artistic director på Hermès. Vi inledde tidigt ett samarbete med illustratören Terawat Teankaprasith som av 5 500 tävlande från 123 länder knep andraplatsen i Le Grand Prix du Carré Hermès 2019. Vi har fortsatt vårt samarbete i pågående projekt och nya produkter som kommer att lanseras under 2021.” 

Wow! 

”Ja! Något som också är unikt i kategorin doftljus är att vi har valt att prägla vår etikett med vår logga. Alla detaljer är viktiga, och vi ville skapa något som kan upplevas av fler sinnen än enbart doft och syn. Genom vår präglade etikett kan man också känna varumärket med fingertopparna”

PER LEI
Fransfokus

”Vi kommer alla tre från branschen, bland annat med frans- och brynbehandlingar, och insåg att det fanns ett behov av ett koncept med genomtänkta produkter för ögonen, berättar Jacklin Halef, som tillsammans med Frida Fock och Carolina Bulut grundat Per Lei. 

”Idén föddes när vi rekommenderade efterbehandlande produkter till våra kunder och alltid behövde hänvisa till olika märken.”

Under alla våra år i branschen har vi sett så mycket fransar och bryn, så vi vet vilken typ av produkt som är viktig och användbar för en kund!

Hur skiljer sig era produkter från marknadens befintliga?

”Under alla våra år i branschen har vi sett så mycket fransar och bryn, så vi vet vilken typ av produkt som är viktig och användbar för en kund! Vi har handplockat ingredienserna, vilket har resulterat i innovativa och multifunktionella produkter. Vi har exempelvis tillsatt valnötsextrakt i mascaran The little black för att gradvis stärka fransarnas pigment samt vårdande ingredienser för att bibehålla fukt och näring. En unik produkt är vår keratinmascara All day everyday. Både keratinmascaran och Lash serum går dessutom jättebra att även använda till brynen.”

Slutligen de vi alla vill veta: Kan man rädda ett överplockat bryn?

”En anledning till att brynen vägrar växa kan vara att hårsäckarna nu är i ’vilande’ fas. Genom att applicera vårt serum ’väcker’ du hårsäckarna och successivt kommer de troligtvis att växa ut igen.”

LÄS ÄVEN Skönhetsredaktören tipsar: ”Högteknologiska verktyg som maxar din beautyrutin

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Damernas Värld + lyxig hudvård från Exuviance. Köp nu!