Rapporten Fashion Transparency Index har granskat 150 av våra största globala modemärken för att se hur öppna de faktiskt är kring sin produktion. Vi har kikat på topp tio-resultatet, samt pratat med ett av varumärkena kring deras syn på frågan.

R

unt 75 miljoner människor arbetar inom mode- och textilindustrin, och 80 procent av dessa är kvinnor. Villkoren för arbetarna ser olika ut runtom i världen, med osäkra arbetsförhållanden, oskäligt låga löner och minimala rättigheter till fackligt engagemang, är ett mörkt faktum som branschen länge blundat för.

2018 startade Fashion Revolution, en organisation som arbetar globalt för bättre förhållanden inom branschen, hashtagen #WhoMadeMyClothes. Hashtagen uppmanade varumärken till transparens, och konsumenter till att ställa krav.

Och vilket genombrott den fick. Allt fler konsumenter ställer krav på att inte bara få veta var deras plagg har tillverkats, utan även av vem och hur. Vissa varumärken har tagit efter, medan andra ligger efter.

För att mäta hur transparenta företag faktiskt är, har Fashion Revolution gjort en undersökning, Fashion Transparency Index, där man granskat 150 av de största globala modemärkena. Granskningen undersöker hur mycket företagen avslöjar gällande sina sociala- och miljömässiga policies samt hur dessa faktiskt utövas i praktiken (och vilken påverkan de har).

LÄS MER: Märket som skapar snygga eko-jeans – på mindre än en liter vatten

De mest transparenta modemärkena

I topp tio-listan för 2018 ligger följande märken:

  1. Adidas och Reebok på delad förstaplats.
  2. Puma.
  3. H&M.
  4. Esprit, Banana Republic, Gap och Old Navy på delad fjärdeplats.
  5. C&A.
  6. Marks & Spencer.
Mature woman with gray hair choosing clothes in clothes shop

Foto: Getty Images

Hur mycket vet du om kläderna du köper?

Studien är byggd på ett poängbaserat system, där 250 är maxpoängen. Adidas och Reebok som fått flest poäng har 144.5 poäng, eller 58 procent, vilket visar att branschen har en lång väg kvar att gå.

Vi tog ett snack med Kristina Seidler-Lynders, Social & Environmental Sustainability Manager på Esprit, som hamnade i topp med 54 procent, för att höra om deras syn på frågan.

Har märken idag skyldighet att vara transparenta?

– Inte enligt lag. Men vill man vara ett ansvarstagande varumärke, som faktiskt tar hållbarhet på allvar, är transparens mot kunderna ett måste.

Hur mycket betyder transparens i slutändan – egentligen?

rpt

Kristina Seidler-Lynders arbetar som Social & Environmental Sustainability Manager.

– Ju bättre kommunikation man som modemärke har med sina leverantörer, desto mer kan man påverka användningen av kemikalier, hur sociala förhållanden ser ut, med mera. I slutändan kan man påverka hur miljövänlig produkten faktiskt blir. Om man dessutom utbildar sina kunder redan i butiken, och gör det lätt för dem att ta medvetna val, så är man på väg mot rätt håll. Transparens handlar även om att vara tydlig med plaggens kvalitet – det är viktigt att vi följer upp produktionen utifrån ett kvalitetsperspektiv. Esprit har en intern kvalitetsavdelning som besöker fabrikerna under själva tillverkningsprocessen. Tillverkar man plagg som förstörs efter fem tvättar framtvingar man en ohållbar konsumtion.

Många anser att modebranschen inte kan vara hållbar, eftersom den uppmanar till konsumtion.

– För oss på Esprit har det handlat om att vara ärliga mot oss själva. Har vi erbjudit för många alternativ i butikshyllorna, för många olika stilar och olika färger? Vi alla behöver ta ett steg tillbaka och fundera över vår konsumtion. Vi tar frågan på största allvar och arbetar dagligen med transparens. Idag innehåller 25 procent av våra plagg minst en hållbar komponent, målet är att höja den siffran till 100 procent.

Läs mer om Esprits arbete med hållbarhet här.

LÄS MER: Hudforskaren slår hål på 5 vanliga skönhetsmyter (vilka trodde du på?)