Alek Wek, Emma Wiklund och Helena Christensen på catwalken
Alek Wek, Emma Wiklund och Helena Christensen på catwalken Foto: Getty

Ögonblicken toppmodellerna aldrig glömmer: Blåmärken, rödvinsfläckar och blottade bröst!

Rätt plagg på rätt person vid rätt tillfälle – det kan skapa en framgångsrik karriär i modebranschen. Några av vår tids största modeller berättar om klänningen och tillfället som tog deras framgång till en ny nivå.

Från veteranen Helena Christensen till svenska stjärnskottet Oumie Jammeh, läs om ögonblicken som förändrade några av våra största modellers framtid.

Helena Christensen

Skapade modehistoria med Gianni Versace.
Helena Christensen på catwalken för Versace 1992. Foto: GUY MARINEAU / CONDE NAST VIA GETTY IMAGES CONDE NAST COLLECTION

”Jag kände mig alltid uppspelt när jag skulle gå en Gianni Versace-visning. Kombinationen av det magiska ljuset, den otroliga musiken och gänget av fantastiska modeller gav mig alltid ett riktigt adrenalinpåslag. På Versaces visning 1992 fick jag äran att ha på mig ’Leather Harness’-klänningen, vilken var väldigt annorlunda jämfört med design jag burit tidigare. Jag minns hur jag hade fittings med Gianni och Donatella före visningen, där jag fick stå på en liten piedestal mitt i rummet och ha Giannis team av sömmerskor svärmades omkring mig. Det kunde ibland ta timmar, men även fast det inte var helt enkelt att stå stilla så länge kan jag i dag se värdet i de här stunderna. Vi skapade faktiskt modehistoria. Gianni hade sin lilla grupp av favoritmodeller, och det var han som gav oss våra karriärer – vi står alla i skuld till honom i dag. Han trodde på oss, och gjorde oss vackrare än någonsin. Han skapade inte bara vanliga klänningar, utan plagg som alla var speciellt framtagna för var och en av oss utifrån våra personligheter. Jag hade älskat att få behålla klänningen från den visningen, samtidigt som jag tycker det är så fint med alla dessa kvinnor som burit den efter mig.”

Yasmin Warsame

Jag skulle älska att bära klänningen i dag då jag kan göra den rättvisa.
Yasmin Warsame på catwalken för Jean-Paul Gautlers Haute Coutre-visning 2004. Foto: STEPHANE CARDINALE - CORBIS / CORBIS VIA GETTY IMAGES CORBIS ENTERTAINMENT


”Varje modevisning jag deltog i fick adrenalinet att pumpa i min kropp och hjärtat att slå så hårt att jag trodde det skulle hoppa ur bröstet. Det finns framför allt en visning som jag aldrig glömmer: Jean Paul Gaultiers Haute couture-visning 2004. Jag bar en otroligt vacker klänning, men upplevde att jag gjorde ett förfärligt jobb. Backstage tog jag tag i Jean-Pauls arm och sa: ”Jag är så ledsen – var det jättedåligt?” Dessvärre hann jag aldrig höra svaret eftersom de andra modellerna också ville ha hans uppmärksamhet. Men Jean-Paul fortsatte att boka mig. Vad jag vill säga med det här är att du inte ska vara för hård mot dig själv. Klänningen från den visningen är fortfarande en av mina favoriter. Jag skulle älska att få ha på mig den igen en dag, så att jag kan göra den rättvisa. Kvinnan som bär den ska känna sig bekväm och vacker. 

LÄS ÄVEN Bokaktuella Chanel-musan Caroline de Maigret om sin beautyrutin.

Vilma Sjöberg

Kappan jag bar på visningen hade tagit evigheter att fixa.
Vilma Sjöberg på catwalken för Saint Laurent 2019. Foto: Jason Lloyd Evans

”Jag minns det som att det var i går, när jag gick Saint Laurents visning för första gången 2019. Det var min första riktigt stora visning och jag vara supernervös, allt var så proffsigt och seriöst. Eftersom jag var exclusive med Saint Laurent hade jag varit i Paris en hel vecka innan och sett hur hårt alla jobbade dag som natt, för att bli klara i tid. Därför kändes det också extra fantastiskt när det väl var dags och man fick se resultatet av det hårda arbetet! Kappan jag bar på visningen hade tagit evigheter att fixa, men det var helt klart värt det! Anthony Vaccarello, chefsdesigner för Saint Laurent, har jag alltid älskat att arbeta med. Jag minns framför allt en gång när jag plåtade deras SS20-kampanj i Malibu och han bad mig hoppa ner i det iskalla havet med kläderna på. Jag frös något otroligt men det var så roligt. Att jobba med Anthony innebär alltid något extra. Dessutom har han en väldigt söt hund!”

Claudia Schiffer

Killen i hissen frågade om det var jag som var Guess-tjejen.
Guess-kampanjen med Claudia Schiffer.

”År 1987 träffade jag Ellen von Unwerth i Paris, jag var 17 år då. Hon hade precis börjat arbeta som fotograf, och jag som modell. Vi blev snabbt bra vänner och hade väldigt roligt tillsammans. En dag bestämde vi oss för att ta lite bilder precis bredvid Centre Pompidou, bara på skoj. Paul Marciano, medgrundaren till Guess, fick syn på bilderna och ville ha oss till deras nästa jeanskampanj. Efter det fick vi fick åka på flera resor runt om i världen för att fota kampanjer, allt från Nashville i USA till Mykonos i Grekland. Vi reste till alla de stora städerna i USA, gjorde signeringar i varuhus inför storpublik och var med på tv, bland annat hos Jay Leno och David Letterman. Vi fick vara med om så mycket. Jag kommer ihåg en gång när en resa ställdes in för att en anka hade flugit in i motorn på vårt privatplan! När turnén äntligen var slut återvände jag till min lägenhet i New York, och en morgon när jag stod i hissen kom en man in i den på en annan våning. När han fick syn på mig frågade han: ”Är det du som är Guess-tjejen?”. Jag antar att det var där allting började. Jag har faktiskt kvar toppen som jag bär på bilden. Och Ellen gav mig även en print av bilden.”

Debra Shaw

Jag bar klänningen på mitt bröllop efteråt.
Debra Shaw på Givenchy Haute Couture 1997. Foto: DANIEL SIMON / GAMMA-RAPHO VIA GETTY IMAGES GAMMA-RAPHO

”1997 gick jag Lee Alexander McQueens första couturevisning för Givenchy i Paris. Jag skulle gifta mig veckan efter, men hade på grund av visningen inte tid att organisera mitt bröllop så som jag ville ha det. Det var inte planerat att inträffa samtidigt, men eftersom min mamma flugit från USA för att se mig på visningen, kändes det passande att ha bröllopet då. Därför stod jag backstage och beställde blommor samtidigt som jag blev sminkad. Från början skulle John Galliano göra min bröllopsklänning, med eftersom det var under couturevisningarna var han upptagen. Så han kontaktade Lee för att höra om han kunde göra det i stället. Eller det kanske var modejournalisten André Leon Talley som kontaktade Lee, jag kommer inte ihåg, men jag var i alla fall för blyg för att fråga. När jag tillslut var i Givenchys studio, kunde jag inte bestämma mig för vilken klänning jag ville ha. Lee sa att jag kunde välja tre – två som jag fick behålla och en som jag var tvungen att lämna tillbaka. Jag bestämde mig för två av klänningarna. Den korta som jag bar på modevisningen hade jag på mig på den första festen inför bröllopet på City Hall. Vid ceremonin i kyrkan bar jag en lång vid kappa som Jodie Kidd öppnade visningen i. Den finns på ett museum i dag, men den andra klänningen behöll jag. Vi var så tacksamma för all hjälp vi fick med bröllopet, som blev helt fantastiskt.”

Emma Wiklund

Jag fick blåmärken av att ha den på mig.
Emma Wiklund i den berömda robotdräkten från Thierry Mugler.

”Jag minns Thierry Muglers spektakulära visningar extra tydligt. De var alltid mer som shower än vanliga modevisningar och plaggen var mer som konst till för att inspirera, är något som man faktiskt kunde köpa och ha på sig. Det fanns en sådan lekfullhet och glädje i hans design som var helt fantastiska och till varje look som han skapade gjorde han även all makeup och peruker tillsammans med frisörer. Idag kan man se att artister som Lady Gaga har inspirerats av Muglers verk och har gjort det i många, många år nu. Ett plagg som jag minns extra tydligt är så klart robotdräkten som också var med i George Michaels musikvideo ’Too Funky’. Den var helt gjord i krom som gjöts efter min kropp, det tog liksom tolv fittings innan den var klar och jag fick blåmärken av att ha den på mig. Sedan älskade jag att jobba med just Mugler, han var alltid väldigt vänlig trots all stress inför visningarna. Han var också alltid otroligt mån om sitt utseende. Jag minns att han brukade ta med sig en skivstång som han gjorde pushups med mellan alla fittings, haha!” 

LÄS ÄVEN De mest stylish 80-talsfilmerna som alla borde se!

Devon Aoki

’C’est moderne, no? C’est chic’.
Devon Aoki på Chanels Haute Couture-visning 2001. Foto: DANIEL SIMON / GAMMA-RAPHO VIA GETTY IMAGES GAMMA-RAPHO

”Bruden är den ikoniska looken på varje couturevisning för Chanel, och det är något som alla modeller drömmer om att få vara en del av. När jag fick möjligheten att vara en brud på visningen 1999 var det en av höjdpunkterna i min karriär. Det spelar ingen roll hur många år som går, eller hur många modelljobb, länder eller kapitel av mitt liv som passerar – jag kommer alltid minnas den dagen i detalj. Klänningen var gjord i nivåer av tyll och spets. Varje söm var sydd av Chanels huvudskräddare Christiane Baudry. Jag kände mig aldrig nervös, inte ens under alla fittings med Karl när visningen närmade sig. Under den här säsongen ville Karl Lagerfeld ha naturligt hår och smink – inga puffiga uppsättningar eller galna sminkningar. Jag hade mitt hår uppsatt i en stram hästsvans gjord av Chanels erfarne hårstylist Odile Gilbert. Karl sa ofta: ’C’est moderne, no? C’est chic’. Jag brukade ses som en annorlunda typ av skönhet, men Karl var den första som faktiskt älskade och hedrade mig på ett sätt som fick mig att känna mig både bekväm och omhändertagen. Efter mina första säsongers modellande för Chanel ville alla jobba med mig. Några år senare blev jag den första asiatiska modellen för Lancôme. Klänningen blev fotograferad av Renée Zellweger hos Chanel Flagship på Rue Cambon med Christiane Baudry, huvudskräddaren Jacqueline Mercier, och Amanda Harlech – Karls högra hand. Jag har Chanel-klänningar, tweedkappor, vintagekappor, bälten och smycken – alla har jag fått från Karl. Han var den mest generösa designern jag jobbat med. Om du tyckte om något så gav han det till dig.”

Georgina Grenville

Självklart behöll jag den vita klänningen från visningen.
Georgina Grenville på catwalken för Gucci.

”Jag ser mig själv som en av de ursprungliga Gucci-tjejerna, och hade tur när Tom Ford valde mig att 2004 avsluta en Gucci-visning. Han var den bästa och mest generösa designern i branschen. Det var faktiskt genom makeupartisten Tom Pecheux som jag mötte Tom. Vi träffades på en restaurang och han sa: ’Du måste träffa min fotograf Mario Testino’. Han skickade mig till Marios studio och bad Tom att introducera mig. Det här var 1996 och Tom var besatt av filmen ’Casino’ som precis hade kommit ut. Huvudkaraktären spelades av Sharon Stone och han tyckte att jag såg ut som henne. Självklart behöll jag den vita klänningen som jag avslutade modevisningen i, faktum är att jag har tre stycken olika som jag haft på mig flera gånger. Jag har alltid sagt till min partner att jag vill gifta mig i en av dem. Vi har varit tillsammans i över 20 år och har barn, men är inte gifta. Det kan fortfarande hända. Min dotter är 15 år och börjar långsamt utveckla ett intresse för mina kläder, men hon får inte ha på sig mina Gucci-klänningar riktigt än.” 

LÄS ÄVEN 18 anledningar att älska Gucci.

Alek Wek

Visningen var rena teatern!
Alek Wek på Christian Diors couture-catwalk 2004. Foto: POOL BASSIGNAC/BENAINOUS / GAMMA-RAPHO VIA GETTY IMAGES GAMMA-RAPHO

 ”John Gallianos Dior-visningar var alltid speciella för mig, eftersom jag visste att de skulle bli något historiskt – men också en möjlighet för mig att blomstra både personligt och professionellt. Jag kan fortfarande komma ihåg känslan av den korsetterade sjöjungfruklänningens tighta passform som jag visade på coturevisningen 2004. Visningen var rena teatern! Engagemanget, passionen och skickligheten hos teamet var fantastiskt. John lyckades verkligen forma mitt liv genom mode.” 

Jamie Bochert

Jag har haft på mig den här klänningen flera gånger.
Jamie Bouchert på röda mattan i Chanel. Foto: ANTHONY HARVEY / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE

”Jag bar den här Chanel-klänningen på British Fashion Awards 2015, och har haft på mig den flera gånger efter det. Att ha på mig Chanel återkallar minnen från att jobba med Karl Lagerfeld, och jag tänker på alla de fantastiska plaggen han skapade. Varje gång vi jobbade tillsammans lärde han mig massor om författare, poeter, filmer och historia. Vi pratade om allt vi älskade, till och med våra katter. Jag har många klänningar, böcker och vackra presenter som får mig att tänka på honom. Jag minns en morgon i Texas 2013, vi var där för en Chanel-visning, och jag berömde honom för hans cologne. När vi sedan träffades för att äta lunch gav han mig min egen flaska. Som för många modeller han arbetat med, hade han ett stort inflytande på mig och min karriär.”

Lakshmi Menon

Jean-Paul Gaultier är en av de trevligaste personerna jag arbetat med.
Laksmi Menon på catwalken för Jean-Paul Gaultier 2009. Foto: CHRIS MOORE/CATWALKING / GETTY IMAGES CATWALKING

”När jag först började arbeta som modell brukade jag vara Gaultiers fitting-modell, men fick senare även gå hans visningar. Av allt jag någonsin burit var klänningen jag bar på couturevisningen hösten 2009 en av mina absoluta favoriter. Visningen var inspirerad av gudinnor. Jag minns att klänningen hade en korsett i plast som satt på utsidan som sedan gick ner genom chiffongen. Klänningen är mer speciell nu när han har gått i pension. Han är en av de trevligaste personerna jag någonsin arbetat med och det skulle nog de flesta modeller säga. Han bryr sig om våra personligheter, och det som lyser igenom. Skönhet är inte det viktigaste för honom.”

LÄS ÄVEN Systrarna Lejonhjärtas guide till New York! 

Liisa Winkler 

Att göra Yohji Yamamotos visningar öppnade upp för andra möjligheter.
Liisa Winkler på catwalken för Yohji Yamamoto 1999. Foto: GUY MARINEAU / CONDE NAST VIA GETTY IMAGES CONDE NAST COLLECTION

”Backstage hos Yohji Yamamoto var det alltid lugnt och harmoniskt, samtidigt som det surrade av en slags kreativ energi eftersom vi alla var så exalterade inför visningen. Hans kläder fick mig att känna mig som någon annan, som en karaktär från en berättelse som jag älskade att vara en del av. Det var aldrig någon som sa till oss hur vi skulle bete oss, men med kläderna, håret, sminket och atmosfären backstage kunde ingen av oss undgå att vara en del av hans berättelse. Klänningarna var så oerhört genomtänkta och konstnärligt gjorda. Ibland hade du tre eller fyra personer som hjälpte till att klä dig. Under perioden som det var galet hektiskt i Paris brukade jag be min agent att se till så att jag fortfarande skulle kunna göra Yohjis visningar. Han lät mig utforska alla sidor hos mig själv vilket har utvecklat mig i min karriär. Att göra hans visningar öppnade upp för andra möjligheter. Det var han som lärde mig att mode kan vara förändrande.”

Coco Rocha

Det bästa med kostymen är Liz Taylors stora rödvinsfläck
Coco Rocha på Met-galan. Foto: BILLY FARRELL AGENCY/REX / SHUTTERSTOCK EDITORIAL REX

”Jag har varit modell i över 15 år och haft på mig så många otroliga plagg, vissa värda plats på museum. Men det mest spännande plagget jag burit var en gul Givenchy-kostym som Elizabeth Taylor ägt på 80-talet. Den chockrosa och gula kostymen dök upp på en auktion och jag räckte på en gång upp handen för att buda. Jag var den yngsta personen i rummet med säkert 30 års marginal och efteråt kom Upper East Side-damerna fram till mig och frågade vad jag skulle ha den till. ’Jag ska ha på mig den på Met-galan’, svarade jag. Den var perfekt sydd efter Elizabeths kropp under 80-talet och förutom att den var lite generös i bysten, passade den mig väldigt bra. Det bästa med kostymen är den stora rödvinsfläcken på axeln, det var ju inte vilken fläck som helst, utan Liz Taylors fläck. Därför vågade jag inte tvätta den, jag lät i stället mitt hår vara utsläppt och ligga över fläcken. Jag var alltså på det mest glamorösa modefesten, iklädd en kostym ägd av den mest glamorösa kvinnan som existerat de senaste hundra åren. Jag har aldrig känt mig så fantastisk.” 

Oumie Jammeh

Det var där och då min catwalk-karriär började.
Oumie Jammeh på catwalken för Victoria Beckham SS18.
1 av 2: Oumie Jammeh på catwalken för Victoria Beckham SS18. Foto: Jason Lloyd-Evans
Oumie Jammeh på cawalken Prada AW18.
2 av 2: Oumie Jammeh på cawalken Prada AW18. Foto: Jason Lloyd-Evans

”Jag kommer aldrig glömma när jag för första gången i mitt liv 2017 fick åka till New York och gå Victoria Beckhams visning. Det var där och då min catwalk-karriär började. Jag hade ingen aning om hur det skulle bli och var bara glad över att jag fick gå visningen. Något som jag också minns extra tydligt är Prada-visningen från min första säsong 2018. Jag fick reda på att jag skulle på casting för visningen direkt när jag landade i Milano och blev så nervös. Efteråt fick jag en fitting på direkten och bokades sedan. Jag blev så överraskad och kunde inte tro att det var sant! Stämningen backstage minns jag väldigt tydligt. Den var helt magisk och jag tyckte det var så kul att få vara där bland alla duktiga talanger.” 

AV HENRIK LISCHKE & LEILA HARTLEY/Style Magazine/News Licensing & TOVE NILSSON

LÄS ÄVEN Titta in hemma hos influencern Erika Boldrin (och hennes Bottega Veneta-garderob)! 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av Damernas Värld + solskydd från EVY. Köp nu!