E-handelsplattformen Tictail vill inspirera till en mer hållbar klädkonsumtion med sin nya kampanj Not Faceless. Kampanjen – plåtad av den flitigt anlitade Damernas Värld-fotografen Rami Hanna – lyfter 35 mindre varumärken från 12 olika länder och målet är att informera och utbilda köpare i värdet av att stötta småföretagare genom att hylla entreprenörerna bakom.

Briana Feigon är global kommunikationschef på Tictail och berättar mer om nya hållbarhetskampanjen.

– Not Faceless-kampanjen är mer av en rörelse med ambitionen att visa och utbilda människor i hur de kan bli mer medvetna när de handlar. I dag ser vi så otroligt mycket svinn och avfall från modeindustrin – speciellt inom det som kallas fast fashion. Vår förhoppning är att kampanjen får människor att känna sig stärkta och inspirerade att stötta småföretagare – samtidigt som de ser hur de genom att stötta dessa nya designers själva blir en del av rörelsen bakom slow fashion.

Hur valdes varumärkena i kampanjen ut?

– Att välja ut de designers som skulle vara med i Not Faceless-lookbooken var, utan tvekan, en lång process som krävde noggrannhet. Vår merchandiser Anna Decilveo är fantastisk när det kommer till allt som rör de tiotusentals varumärken som finns hos oss på Tictail. Utöver att välja ut vackra, högkvalitativa produkter så lägger Anna dessutom mycket tid på att lära känna varje designer och deras historia.  Not Faceless handlar om att lyfta fram personen och identiteten bakom ett varumärke, så då ville vi såklart att varje varumärke har en kreativ historia att berätta.

Hur kommer rörelsen att leva vidare?

– I samband med att vi byggde den här kampanjen insåg vi att det inte bara är 35 designers på Tictail som är Not Faceless – det är tusentals. Med det i åtanke har vi öppnat upp möjligheten för fler att ansluta sig som Not Faceless-märken.  Vi ser också en massa aktivitet kring kampanjen via sociala medier, där olika märken på Tictail berättar med egna ord vad det är som gör dem Not Faceless. Vi vill fortsätta att berätta deras historier under månaderna som kommer – och genom dessa berättelser fortsätta att visa kunderna värdet av att stötta småföretagare och vårda de saker man har i sin garderob.

Hur kan mode bli hållbart?

– En av de saker jag lärt mig genom Not Faceless är att många kunder inte känner till omfattningen av det avfall som modevärlden står för. När jag berättat att ett plagg i genomsnitt bara används sju gånger innan det kastas bort blir de flesta chockade. Och när jag berättar att fast fashion globalt rankas tvåa, efter oljeproduktion, på listan över industrier med mest utsläpp är det många som verkligen blir förvånade. Vi vill bidra till att utbilda kunderna och inspirera till förändring, att människor ska se kläder som något speciellt, värdefullt och personligt, snarare än som förbrukningsvaror utan identitet.

Se alla bilder i Not Faceless-kampanjen här:

NUVARANDE Tictail vill uppmuntra till mer hållbar konsumtion i ny kampanj
NÄSTA Frisyrer 2017 – här är hårtrenderna som gäller i höst