Vestiaire Collective har bidragit till att förlänga kläders livslängd i ett helt decennium. Damernas Världs hållbarhetsredaktör Marika Cederlund tog ett snack med en av grundarna, Sophie Hersan, om framgångsresan.

A

tt kunna klicka hem en designerväska i andra hand utan att behöva ägna en tanke åt dess äkthet var inget vi kunde ta för givet för tio år sedan. Men tack vare disruptors, som de kallas, – nya aktörer med idéer som rör om i branschen, är det idag lika självklart att handla äkta vintageväskor online som det är att kolla på serier via streamingtjänster. Damernas Världs hållbarhetsredaktör Marika Cederlund träffade en av grundarna bakom Vestiaire Collective, Sophie Hersan, under hållbarhetskonferensen Copenhagen Fashion Summit.

Hur shoppar vi idag vs. för tio år sedan?

– För tio år sedan anpassade sig konsumenten efter modebranschen. Kollektionerna visades under modeveckorna och hamnade sedan i butik, och det var där man köpte dem. Idag har teknologi och mode slagits ihop till den grad att det skett ett maktskifte – hela modeindustrin har börjat anpassa sig efter konsumenten. De vill veta vad vi likear, söker på och inspireras av. Dessutom har man insett att ett plaggs livslängd inte tar slut när det lämnar butiken. Att vi har 900 000 produkter listade hos oss, såväl nya som second hand och vintage, säger en hel del.

LÄS MER: Mönstermaxa sommaren – inspireras av våra svenska stilikoner

Vilket är den viktigaste kunskapen du tar med dig från er resa?

– Att aldrig sluta ifrågasätta, att alltid vara beredd på förändring, och att alltid samarbeta med ditt team – devisen att en person kan bestämma allt är inget jag någonsin trott på.

sophiiie

Sophie Hersan är medgrundare och moderedaktör på Vestiaire Collective.

Vart ser ni Vestiaire Collective tio år framåt i tiden?

– Tio år framåt är för långt i tider som dessa! Jag får säga fem år istället. Om fem år ser vi att Vestiaire växt till en social medie-plattform där vårt community, alltså våra användare, bidrar med innehåll och inspiration till varandra.

Slutligen grattis, hur firar ni?

– För oss är det viktigare att skapa en diskurs som verkligen betyder något, än att ordna någon storslagen fest. Det kan vara att dela med oss av viktig forskning inom modeindustrin med andra märken, och skapa samtal kring cirkulärt mode eller hållbarhet. Fira med något som faktiskt betyder nått.

Prenumerera på Damernas Världs nyhetsbrev

Mer information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.