Årets vinnare av Damernas Värld Guldknappen är Totême som sedan märkets lansering blivit en självklar del av den moderna skandinaviska designtraditionen. Äkta paret och designduon Elin Kling och Karl Lindman berättar om sin resa från ett stormigt New York till vinsten av Sveriges största modepris.

Å

ret är 2012. Utanför fönsterrutorna har New York, staden som aldrig sover, plötsligt blivit becksvart. Det är strömavbrott. Orkanen Sandy har dragit in över Manhattan, och i sin lägenhet famlar Elin Kling fram till garderoben. Hon ska resa till Los Angeles för ett jobb, och försöker frustrerat packa resväskan utan att kunna förlita sig på sina ögon. Det var i den stunden som fröet till vad som skulle komma att bli årets Guldknappenvinnare – Totême – föddes.

Det är ett så otroligt prestigefyllt pris.

JURYNS MOTIVERING:
”Genom att både förvalta och utveckla den skandinaviska stilen har Totême snabbt gjort sig ett namn på världens modescen. Med målet att skapa en varaktig garderob som fungerar för kvinnans alla behov ligger deras säsongs- överskridande design i framkant. Efter succén i New York har märket nu flyttat hem och är redo att klä den svenska kvinnan. Elin Kling och Karl Lindman är med varumärket Totême vinnare av Damernas Värld Guldknappen 2017.”

– Om jag reser till ett lite kallare ställe vet jag precis vad jag ska ta med mig. Då har jag min uniform: loafers, kashmirtröja och snygga jeans. LA var något helt annat. Där hade jag inte några kläder att falla tillbaka på, vilket ju var frustrerande, berättar Elin.

På flyget till Los Angeles började en plan ta form – hon ville fylla det hål i garderoben som hon själv hade upplevt när hon packade för sin resa. Två år senare etablerade hon och maken Karl Lindman märket för den moderna kvinnan med mycket att göra.

Sedan dess har Totême gjort en resa från ett renodlat resortmärke med fokus på semestergarderoben till att erbjuda något för alla tillfällen.

– Vi vill att Totême ska vara våra kunders uniform. En livsstil och ett märke som man lever i från topp till tå. Det är så jag själv lever. På kontoret har jag våra leggings och en skjorta, i parken bär jag den stickade tröjan och jag reser i vår stora kashmirkappa. Alla plagg vi gör ska funka ihop, säger Elin.

Ur Totêmes kollektion för vår/sommar 2018.

Totême är skandinavisk minimalism när den är som bäst. En garderob som vid första anblick kan uppfattas som väldigt basfokuserad, men som vid närmare granskning erbjuder något extra med sin förmåga att sätta en twist på tidlösa klassiker.

TOTÊME
Designas av: Elin Kling och Karl Lindman.
Grundades: 2014.
Bakgrund: Det äkta paret bakom Totême har ett gediget cv. Elin Kling gjorde sig ett namn som en av de första och största modebloggarna, och var med och grundade magasinet Styleby. Karl Lindman började sin karriär som modell och blev senare design director på Interview Magazine.

– Vi satsar på mindre kollektioner, och har inte en mängd färger och modeller för Totême-kvinnan att välja på. Vi har gjort valet åt henne, säger Elin.

Att designa minimalistiskt sägs vara bland det svåraste man kan göra i modebranschen, och enligt Elin handlar en stor del av arbetet om paletten.

– I en avskalad garderob krävs en detaljkänsla för färg och form. Det behövs ett mått av perfektion när man skapar den här typen av kläder, säger Elin.

Vi vill skapa kläder som vi kan stå bakom, och som Elin själv vill bära.

I dag baseras Totêmes design till stor del på parets privata stil.

– Jag klagar alltid på att Elin inte bar de där första orange pikétröjorna som vi lanserade. I dag är vårt privata uttryck mer sammanvävt med märkets. Vi vill skapa kläder som vi kan stå bakom, och som Elin själv vill bära, säger Karl.

Men det är inte bara deras egen stil som inspirerar. Farbrorn som rastade hunden i morgonrock när paret bodde i New York-stadsdelen Chelsea inspirerade dem till Totêmeklassikern Chelsea coat. Och Elins favoritjeans, som hon alltid reste med i handväskan för att inte tappa bort, inspirerade märkets denimmodell Original.

Totêmes showroom har en air av samma avslappnade men luxuösa skandinaviska minimalism som deras plagg.

– Du skulle kunna släppa lös Elin på 7-Eleven och hon skulle hitta inspiration, säger Karl.

– Vi plockar så otroligt mycket från olika miljöer. Oavsett vad man jobbar med är miljöombyten viktigt för att kicka i gång inspirationen, säger Elin.

Totême har aldrig riktigt gjort det som förväntats av dem, och redan vid lanseringen var de långt ifrån det konventionella tillvägagångssättet i modevärlden.

– Vi visade vår första kollektion under sommaren, när alla andra redan hade bytt fokus till hösten. För oss var det självklart att visa sommarkläder när det var sommar. Vi visste väl inte bättre. Det bästa med att starta något nytt är att man inte kan allt, säger Karl.

Det är helt otroligt roligt att få den här äran.

Tre år senare har Totême utvecklats till ett märke som följer med sina kunder genom hela livet, och inte bara på semestern, vilket var precis det som var deras målsättning. Att de nu tilldelas Damernas Värld Guldknappen 2017 är ett tydligt tecken på att de har lyckats.

– Det är helt otroligt roligt att få den här äran. Vi beundrar ju tidigare vinnare, och att förknippas med dem är fantastiskt. Det är ett så otroligt prestigefyllt pris, avslutar Elin.

Av: Josefin Forsberg, Foto: Carl Thorborg/Söderberg Agentur

NUVARANDE Vinnare av Damernas Värld Guldknappen 2017 är…
NÄSTA Vinnare av Damernas Värld Knappnålen 2017 är…