Vem är Virgil Abloh? 5 fakta om designern som syns överallt

Foto: Ikea/Shutterstock

Ikeas nya kändissamarbete är med en man som gjort en av modevärldens mest osannolika karriärer. Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh berättar om Virgil Abloh, som kanske är bäst i modebranschen på att förstå sin samtid.

Ämnen i artikel:

Virgil Abloh är inte ens 40 år gammal, men han har redan skaffat sig en av de absolut mest prestigefulla postitionerna inom herrmode, som kreativ chef för Louis Vuitton. Att en (då) 38-årig man från streetwearkretsar i Chicago, med rötter i Ghana, skulle erbjudas toppjobb på ett klassiskt franskt modehus skulle för bara några år sedan ha tett sig osannolikt.

Men i en värld i ständig förändring, där modebranschen behöver nya idéer och måste kommunicera i en allt mer digital värld, var valet desto mer givet. Virgils storhet har varit att blanda in nya urbana element i en ofta snobbig modebransch, och att öppna upp den för en ny publik som möjligen inte känt sig helt hemma i kulturen som den traditionella modebranschen odlat.

LÄS MER: Allt om Virgil Ablohs kollektion för Ikea 

Vem är Virgil Abloh? En snabbguide

Han har arbetat för artisten Kanye West

Virgil letade upp det företag i hemstaden Chicago där artisten Kanye West tryckte sin merchandise, där lämnade han några arbetsprover. En månad senare arbetade han för Kanye. Några år senare erhöll han en Grammy för ”art direction” för Jay Z:s och Kanye Wests album Watch the throne. 2009 praktiserade Kanye och Virgil på italienska Fendi tillsammans, och duon lyckades senare få den berömda Louise Wilson (som utbildade Alexander McQueen) på modeskolan Central Saint Martins i London som mentor. Acne Studios Jonny Johansson tackade dock nej till förfrågan om att inhysa Kanye & co som praktikanter. ”Jag kan inte ha honom springande runt på kontoret, det hade gått åt helvete”, kommenterade Jonny detta i magasinet Rodeo.

Foto: Swan Gallet/WWD/REX / Copyright (c) 2018 Shutterstock. No use without pe

Virgil Abloh tillsammans med Kanye West efter en av Louis Vuittons visningar.

”Jag kan inte ha honom springande runt på kontoret, det hade gått åt helvete” – Jonny Johansson.

Han lanserade Off-White - genom Instagram

En av Virgils främsta framgångsfaktorer är hans stora förståelse för samtidskulturen.

– Virgil fångar verkligen tidsandan i alla sina projekt, vilket gör honom viktig och intressant för människor även utanför modeindustrin, har Ida Petersson, inköpschef på den inflytelserika butiken och sajten Browns (som du träffar i detta nummer) sagt i The Times.

– Han har en otrolig känsla för vad som händer och tillämpar det på mode, konst och musik.

Virgil startade märket Off-White, och med debutkollektionen 2014 blev Virgil finalist i LVMH Prize (han förlorade dock till Jacquemus och Marques Almeida). Virgil menar att Off-White kan vara det första lyxvarumärke som är sprunget ur Instagram (@off___white), och i dag kan hans märke räkna hem 8,7 miljoner följare - han själv har 4,5 miljoner. Jämför med Celine som ”bara” har 2,1 miljoner och Saint Laurent som har 7,3 miljoner följare.

Citattecknen är hans modus operandi

Högklackade skor med texten ”For walking”, väskor med texten ”Sculpture” - citattecknen är hans signum och han beskriver det som en speciell ironi han använder sig av.

– Du kan använda typografi och ord och genom detta helt ändra hur du uppfattar något, utan att ändra någonting hos objektet, säger han i en intervju med tyska 032c.

– Om jag tar en herrtröja och skriver ”Woman” på ryggen – så är det konst.

Foto: Francesco Gili / All Rights Reserved - Francesco Gili

Citattecken är Virgils signum.

Han samlar på sig själv

Virgil begär en kopia på intervjuer han gör för att samla dem inför framtiden. Tanken är att det i framtiden ska bli en sorts arkiv där han samlar sina idéer från olika stadier i sin karriär. Anledningen – Jag har ofta tänkt på hur intressant det skulle vara för framtiden att ha möjlighet att lyssna till John Gallianos tankar och idéer under till exempel det tredje året i hans karriär, har han sagt i The Times.

Och även om det låter som misstänkt storhetsvansinne, eller i alla fall ett extra härligt självförtroende, så är Virgil förmodligen inte fel ute. Tidigare i år presenterade Museum of Contemporary Art i hemstaden Chicago en utställning med hans skapelser – och detta förhållandevis tidigt i karriären. Fler lär komma, och det finns säkerligen en uppsjö av marknadschefer som gärna skulle vilja komma närmare Virgils superkommunikativa hjärna och magkänsla.

Foto: Ikea

Virgil är aktuell med kollektionen Markerad för Ikea.

Han är kungen av samarbeten

Virgil identifierade tidigt i karriären de möjligheter som ligger i att samarbeta med andra varumärken – personliga såväl som företag. På det sättet når du snabbt ut till ännu fler människor och presenteras för en ny publik – och samarbetet i sig genererar ofta pr. I dag kallas han ibland i medierna för ”king of collabs”. Ikea är inte ens det första svenska märket Virgil lierat sig med – doft och accessoarföretaget Byredo var först ut med den gemensamma doften och kollektionen Elevator music (2018). Andra partner är Serena Williams, Evian, Moët & Chandon, Rimowa, Jimmy Choo, Saks Fith Avenue, Takashi Murakami, Nike, Pioneer... Listan är lång och blir allt längre. Och längre.

LÄS MER: Ikea gör beppe-hattar av sin ikoniska kasse – årets hetaste trend? 

Vännen Ben Gorham: ”Virgil är ett fenomen”

Virgil Abloh har besökt Stockholm flera gånger, långt före samarbetet med Ikea (2017 var han en av de internationella gästerna under Fashion Week Stockholm).

Genom Sverigebesöken har Virgil och Byredos svenska skapare Ben Gorham, som designar Rosa bandet i år, funnit varandra som vänner - och som affärspartner.

Ben, hur träffades du och Virgil?

– Virgil och Kanye West var i Stockholm för några år sedan då Kanye åkte runt och träffade människor som kunde hjälpa honom på olika sätt i hans kreativa process, det som sedan blev Yeezy. De kunde dyka upp på fester hemma hos folk ... Det var ganska roligt! De stämde möte med mig i Byredobutiken och efter det höll Virgil och jag kontakten. Med åren har vi blivit goda vänner och vi ses ofta när vi reser. Byredo påbörjades något innan Virgil startade Off-White, men redan när vi träffades första gången var han på väg att formulera vad hans resa skulle vara. Resten är en extrem framgångshistoria.

Vad är nyckeln till hans framgång?

– Han ber inte om ursäkt för sig själv. Vissa skulle nog kalla honom naiv, men som jag uppfattar honom så finns det en oräddhet i hans ambition - och nyfikenhet. Han kör på i ett enormt tempo, han har alltid hundra grejer på gång, och ett följe av galna kids. Virgil är väldigt bra på att packa resväskan och ”sprida ordet”. Han har jobbat enormt hårt och rest extremt mycket. Han var tidig med att prata med Kina, Sydkorea och Japan - de asiatiska marknaderna. Off-White är inte ett amerikanskt fenomen på det sättet, framgångarna i Asien har varit viktiga för varumärket.

Hur stor del av framgången är tajming?

– Virgil är ett fenomen. Han förkroppsligar något av ett enigma som har med popkultur, tajming, generationsskiften, underhållning och mode att göra. Så många kombinationer av saker föll på plats - och han var där i rätt tid och kunde ta vara på det. Sedan har det snurrat på i en takt som nog ingen förväntade sig, inte ens Virgil själv. Jag är lika fascinerad som alla andra.

Byredo-chefen Ben Gorham och Virgil Abloh fotograferade i Paris.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 165 000 kvinnor - läs Damernas Värld! Se erbjudande!